UniCarriers effektiviserar sitt utvecklingsarbete med stöd av svenska IAMIP.

Report this content

Unicarriers marknadsledande verksamhet, med svenskgrundade Atlet under sina vingar, kännetecknas av intensiv teknikutveckling. Nu har man inlett ett samarbete med den svenska tankesmedjan IAMIP och deras mjukvara P2ALS för att effektivisera sitt utvecklingsarbete och hitta ny motivation till innovation.

- Vi utvecklar innovativa lösningar som bidrar till att skapa effektiva logistiksystem och bra arbetsmiljö hos våra kunder. Det är de viktigaste konkurrensmedlen, säger Dan Ulmestrand, Manager Product and Module Engineering på UniCarriers Europe i Mölnlycke. Det är en ständigt pågående utveckling och våra konkurrenter ligger inte på latsidan de heller, fortsätter Dan.

Nytt affärsverktyg leder fram till snabbare och säkrare beslut.

Efter att ha flyttat det europeiska huvudkontoret från Tyskland till svenska Mölnlycke sitter ledningen dörr i dörr med UniCarriers produktionsanläggning för lagertruckar, med allt positivt det innebär av kortare beslutsvägar och ökad effektivitet. Men UniCarriers är ett stort, globalt företag och många är involverade i företagets innovations- och utvecklingsarbete. Här har satsningen på IAMIP:s prisbelönta mjukvara P2ALS skapat helt nya möjligheter till effektivare processflöden för hantering av patentinformation och ny motivation för alla involverade.

- Att utveckla industritruckar innebär att man befinner sig i ett förhållandevis intensivt område med avseende på patent. Vi måste hålla oss mycket välinformerade om konkurrenters skydd för att inte riskera intrång samtidigt som vi måste veta inom vilka områden vi vill, och kan, skaffa egna skydd. Att vi är många involverade i utvecklingsarbetet är en utmaning i sig och det är lätt att utvecklingen bromsas genom omständliga beslutsvägar och remissrundor. Då är det viktigt med effektiva flöden där vår egen och andras patentinformation finns lättillgänglig så att vi snabbt och säkert kommer fram till viktiga beslutspunkter, säger Dan Ulmestrand.

Ökat engagemang i utvecklingsarbetet.

UniCarriers är ett teknikintensivt bolag där hantering av och insyn i egen och andras patentinformation är avgörande för ett fungerande utvecklingsarbete. Med P2ALS får varje produktutvecklare motivation till att jobba mer självständigt med sitt eget teknik- eller ansvarsområde eftersom systemet är lätt att använda. Det är också enkelt att dela information och insikter med andra.

- Bara det faktum att vi nu har tillgång till all världens patent i en egen lättsökt, och ständigt uppdaterad databas, gör att vi kan ha bättre egen kontroll och inte känna oss beroende av någon annan. Vi kan själva bevaka våra tuffa konkurrenter och hålla koll på viktiga teknikområden, säger Dan Ulmestrand.  Tidigare har vi lagt betydande tid på att hålla oss uppdaterade. Vi har också betalat dyra pengar för att få hjälp att bevaka vad som händer med enskilda patent. Nu flyter arbetet mycket smidigare och vi kan hålla nere kostnaderna, understryker Dan.

Fakta om företaget IAMIP

Företaget IAMIP startade så sent som i februari 2013 och samma år utsågs man till ett av Sveriges framtida tillväxtföretag av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Strax därefter kom nästa utnämning då IAMIP fick Sveriges största innovationsstipendium från Stockholms stad för den molnbaserade mjukvaran P2ALS, något som gav företaget en snabb och viktig bekräftelse på att man tänker både nytt och rätt.

Fakta om affärsverktyget P2ALS.

Med hjälp av det avancerade men intuitiva affärsverktyget P2ALS kan företag enkelt hantera, analysera och visualisera patentinformation och även beräkna nuvarande och framtida patentkostnader på ett sätt som tidigare varit mycket svårt. Effekten blir ständigt aktuella och faktabaserade underlag för företagens utvecklingsbeslut.

Kontaktuppgifter IAMIP Sverige AB
Dimitris Giannoccaro, VD
E-post: dimitris@iamip.se
www.iamip.se

Kontaktuppgifter UniCarriers Europe AB
Dan Ulmestrand, Manager Product and Module Engineering
Tel: 031-98 41 42
E-post: dan.ulmestrand@unicarrierseurope.com
www.unicarrierseurope.com/sv

Taggar:

Snabbfakta

IAMIP är tankesmedjan som utvecklar innovativa mjukvaror som sätter nya standarder för hur företag kan använda information om immateriella tillgångar för att stärka sina affärer. Med hjälp av det avancerade men intuitiva affärsverktyget P2ALS kan företag enkelt hantera, analysera och visualisera patentinformation och även beräkna nuvarande och framtida patentkostnader på ett sätt som tidigare varit mycket svårt.

Citat

Att vi är många involverade i utvecklingsarbetet är en utmaning i sig och det är lätt att utvecklingen bromsas genom omständliga beslutsvägar och remissrundor. Då är det viktigt med effektiva flöden där vår egen och andras patentinformation finns lättillgänglig så att vi snabbt och säkert kommer fram till viktiga beslutspunkter.
Dan Ulmestrand