Delårsrapport ett 2021

Första kvartalet blev en period med stort fokus på förändringar av vår logistik och organisation. Vi gjorde en stor lagerflytt av vår verksamhet i Helsingborg i slutet av kvartalet. En viktig grundbult för möjligheterna till en fortsatt tillväxt. Vi har även satsat på att stärka organisationen med fler heltidsanställda. En viktig satsning för att skapa mer utrymme för befintlig organisaton till utveckling av vår verksamhet.

Försäljningen under perioden uppgick till ca 11,9 MSEK (14,7 MSEK 2020). Q1 2020 hade en kraftig försäljningsökning i samband med pandemiutbrottet. Nu ser vi mer ”normaliserade” försäljningsnivåer. Vårt rörelseresultat belastades under kvartalet av ökade kostnader i samband med lagerflytten, ökade personalkostnader i samband med övergång från timanställningar till heltidsanställningar samt löpande kostnader i recept online projektet. Sammantaget påverkade detta EBITDA negativt som hamnade på -1 MSEK (0,3 MSEK 2020).

Sortimentsstrategin att bredda vårt utbud har fortlöpt under kvartalet. Vi går nu in i en sommarsäsong där vi har satsat på att utöka utbudet med sommarprodukter på bred front. Mycket av det nya utbudet tillhör inte det traditionella apoteksutbudet och är artiklar som ofta blir betydande merköps artiklar.