Månadsrapport februari

Stockholm 2020-03-03

iApoteks preliminära omsättning under februari uppgick till 4,1 MSEK jämfört med 3 MSEK, 2019. En ökning på över 35% jämfört med föregående år. Vi ser en markant försäljningsökning på båda dotterbolagen jämfört med föregående år. Apotek365 ökade sin omsättning med över 50% i februari månad och vi kan se snabba effekter av de ökade insatserna på marknadsföringen av Apotek365. Vår nya Digitala markandsföringsexpert börjar komma in i vår verksamhet och tar ett allt större grepp om verksamhetens marknadsföringskanaler, vilket också skapar resultat.

Fokusområden framöver

Den senaste perioden har präglats av intensiv försäljning av produkter som kan relateras till den rådande situationen med COVID-19. Som alla andra apoteken sålde vi också slut snabbt på handsprit, munskydd och närbesläktade produkter. Vi arbetar hårt på att få hem nya beställningar och säkerställa tillgängligheten i våra butiker på dessa produkter.

Fortsätta utöka och bredda vårt sortiment kontinuerligt. Under den senaste månaden har vi bland annat breddat med många skönhetsprodukter, kosmetika och ergonomiska hjälpmedel. Vi får ofta en snabb och direkt effekt på försäljningen med nya produkter i vårt sortiment.

Vi kommer fortsätta lägga stort fokus på marknadsföring av Apotek365. Framförallt så har vi under den senaste månaden satsat hårt på sociala medier och kampanjer utvalda produkter. Vi satsar främst på den digitala marknadsföringen men har också en del marknadsföring via andra medier. Vi har bland annat synts på TV sända innebandymatcher och ishockeymatcher med Apotek365.

Planer på lansering av fler nya produkter med eget varumärke under Q2. Vi har under den senaste månaden arbetat med en design för en ny linje med Apotek365 produkter. Designen beräknas vara helt klar under mars månad för produktion och lansering av ett antal nya produkter under Q2.

För mer information, kontakta bolaget på

iApotek bedriver detaljhandel med receptfria läkemedel, nikotinläkemedel och tillhörande kringprodukter, samt kosmetik till marknadsmässiga priser. iApotek har tillstånd från läkemedelsverket att bedriva försäljning av receptfria läkemedel på internet. Försäljningen sker genom bolagets e-handelsplattform www.iapotek.se och www.apotek365.se, på så sätt kan produkter enkelt och snabbt beställas direkt till dörren. iApotek bedriver också