IAR Systems förstärker sitt ARM-erbjudande med marknadsledande utvecklingsverktyg för Renesas Electronics nya RZ-mikroprocessorer

Uppsala, Sverige — 27 juni, 2013 — IAR Systems meddelar idag att fullständigt stöd för de nya RZ/A-mikroprocessorerna från Renesas Electronics Corporation, en av världens ledande processorleverantörer, nu finns tillgängligt i IAR Embedded Workbench. I det kompletta utvecklingsverktyget IAR Embedded Workbench arbetar utvecklaren i ett användarvänligt gränssnitt och har tillgång till kraftfulla kodoptimeringsmöjligheter och omfattande felsökningsfunktionalitet som inkluderar den innovativa tekniken Power Debugging. Dessutom erbjuds global teknisk support.

Renesas RZ-familj är designad för att möta behoven för processning på höga nivåer, 400 MHz eller högre. RZ/A-serien, som är först ut i lanseringen, är gjord för applikationer som ställer höga krav på människa-maskin-kommunikation inom exempelvis fordons- och konsumentvaruindustrin. RZ är baserad på en ARM Cortex-A9-kärna och erbjuder ett av marknadens största RAM-minnen vilket eliminerar behovet av extra externt minne.

IAR Embedded Workbench innehåller omfattande felsöknings- och analysverktyg, och erbjuder integrering med ARMs RTX realtidsoperativsystem och andra ledande RTOS-produkter från exempelvis Micrium, Express Logic och FreeRTOS. IAR Systems erbjuder också ett antal integrerade debugprobar.

”Vi är glada för att IAR Systems redan nu har stöd för vår nya RZ-familj”, säger Robert Kalman, Marketing Manager of MCU Marketing Division, MCU/SOC & Solution Marketing Unit from the Industrial & Communications Business Group, Renesas Electronics Europe. ”Det 10MB stora RAM-minne som de första produkterna i den nya serien innehåller eliminerar behovet av ett externt DRAM, vilket ger en kraftig prestandaförbättring samtidigt som det sänker kostnaden och strömförbrukningen. I benchmarktester producerar IAR Embedded Workbench konsekvent bland den snabbaste koden på marknaden. Den högoptimerade koden kommer att hjälpa våra kunder att maximera den höga prestandan hos RZ/A-serien och därigenom få ut mesta möjliga av dess funktioner.”

”Med nya RZ tar Renesas en viktig position i att möta det ökade kundbehovet på förbättrad prestanda”, säger Stefan Skarin, VD på IAR Systems. ”Våra verktyg hjälper utvecklare att utnyttja processorernas egenskaper till fullo. Förutom samtliga ARM-kärnor, stödjer IAR Embedded Workbench också alla mikroprocessorer från Renesas. Detta gör att kunderna kan röra sig fritt mellan olika processorer och ändå använda samma utvecklingsverktyg.”

Stöd för Renesas RZ finns i version 6.60 av IAR Embedded Workbench för ARM. Läs mer på www.iar.com/RenesasRZ.

För ytterligare information kontakta: Stefan Skarin vd och koncernchef IAR Systems Group AB e-post: stefan.skarin@iar.com

IAR Systems grundades 1983 och är en av de ledande leverantörerna i världen av programvara för programmering av processorer i inbyggda system.  Programvaran används av över 19 000 företag för att programmera processorer som styr produkter inom till exempel industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och fordonsindustrin. IAR Systems tillför värde till organisationer som utvecklar inbyggda system. Vi tillhandahåller verktyg och tjänster som gör att utveckling av inbyggda system blir snabb, effektiv och pålitlig. Detta gör att våra kunder över hela världen kan leverera bättre produkter snabbare till sina marknader.  IAR Systems är noterat på NASDAQ OMX med tickern IAR.