IAR Systems lanserar utvecklingsverktyg för inbyggda fordonssystem baserade på Renesas nya RH850-kärna

Uppsala – 22 mars, 2013 – Idag lanserar IAR Systems en uppsättning verktyg för att utveckla inbyggda system baserade på Renesas Electronics nya RH850-kärna. IAR Embedded Workbench för RH850 innehåller användarvänliga verktyg och skapar högoptimerad kod som gör att utvecklare kan få maximalt utbyte av RH850-arkitekturens höga prestanda.

Renesas RH850-processorer är avsedda för att användas inom fordonsindustrin och är de första med inbyggd 40nm flash-teknologi. Processorerna är anpassade för system med höga säkerhetskrav och kombinerar hög prestanda med låg strömförbrukning. De följer AUTOSAR-standarden för mjukvara inom fordonsindustrin och erbjuder även funktionalitet för flerkärniga processorer.

IAR Embedded Workbench för RH850 är en komplett uppsättning utvecklingsverktyg. Verktygen tar vara på tillgänglig funktionalitet i IAR Systems framgångsrika verktyg för Renesas V850 men innehåller anpassningar och optimeringar specifikt byggda för RH850-arkitekturen. Under utvecklingen har stort fokus lagts på att maximera kodens prestanda och IAR Systems kompilator för RH850 skapar kod som körs extremt snabbt och är väldigt kompakt.

Tack vare sitt starka partnersamarbete med Renesas Electronics Corporation, är IAR Systems det enda företaget som levererar högpresterande verktyg för samtliga Renesasarkitekturer. Totalt inkluderar det mer än 4000 olika mikroprocessorer.

Läs mer om IAR Embedded Workbench för RH850 och ladda ner gratis evalueringslicenser från www.iar.com/ewrh850.

För ytterligare information kontakta: Stefan Skarin vd och koncernchef IAR Systems Group AB: e-post: stefan.skarin@iar.com

IAR Systems grundades 1983 och är en av de ledande leverantörerna i världen av mjukvara för programmering av processorer i inbyggda system. Mjukvaran används av över 14 000 företag för att programmera processorer som styr produkter inom till exempel industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och fordonsindustrin. IAR Systems tillför värde till organisationer som utvecklar inbyggda system. Vi tillhandahåller verktyg och tjänster som gör att utveckling av inbyggda system blir snabb, effektiv och pålitlig. Detta gör att våra kunder över hela världen kan leverera bättre produkter snabbare till sina marknader. IAR Systems är noterat på NASDAQ OMX med tickern IAR.

För