IAR Systems nya prob för energioptimering finns nu tillgänglig för leverans

Design West, San Jose, Kalifornien – 23 april, 2013 – IAR Systems meddelar idag att I-scope, det senaste tillägget till företagets teknik Power Debugging, nu finns tillgänglig för leverans. Proben I-scope används som ett tillägg till IAR Systems debugprob I-jet, och gör det möjligt för utvecklare att energioptimera sina applikationer. I-scope kan mäta ström och spänning på individuella delar av ett kretskort och genom att analysera denna data, kan utvecklare minimera sina applikationers energiförbrukning och potentiellt förlänga batteritiden.

Power Debugging är en programmeringsteknik som gör det möjligt att mäta applikationers strömförbrukningen och direkt se hur den påverkas av källkoden. Därmed kan utvecklaren upptäcka vilken specifik kod som orsakar oväntat hög strömförbrukning. Den här teknologin finns i debuggern C-SPY som ingår i IAR Embedded Workbench och fungerar med hjälp av IAR Systems debugprob I-jet. Genom att koppla samman I-scope med I-jet kan data om kretskortets strömförbrukning skickas direkt till C-SPY där den kan analyseras i realtid. På så sätt går det att hitta om eventuella felaktigheter i designen orsakar onödig energiförbrukning.

”Bland utvecklare av inbyggda system finns ett stort intresse för förbättrade debugging-möjligheter”, säger Stefan Skarin, VD IAR Systems. ”Sedan februari, då vi gick ut med nyheten om I-scope, har vi märkt av ett enormt intresse och vi är glada att nu kunna leverera de första I-scope-probarna till de kunder som väntat på dem. Att minska strömförbrukningen är viktigt för alla möjliga applikationer, och vi tror att det finns mycket att vinna på att använda våra verktyg för optimering.”

I-scope är designad för att användas tillsammans med I-jet. I-jet har stöd för mikroprocessorer baserade på alla ARM-kärnor. Mer information finns på www.iar.com/iscope.

För ytterligare information kontakta: Stefan Skarin vd och koncernchef IAR Systems Group AB: 46 708 65 10 05 e-post: stefan.skarin@iar.com

IAR Systems grundades 1983 och är en av de ledande leverantörerna i världen av programvara för programmering av processorer i inbyggda system.  Programvaran används av över 19 000 små och stora företag för att programmera processorer som styr produkter inom till exempel industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och fordonsindustrin. IAR Systems tillför värde till organisationer som utvecklar inbyggda system. Vi tillhandahåller verktyg och tjänster som gör att utveckling av inbyggda system blir snabb, effektiv och pålitlig. Detta gör att våra kunder över hela världen kan leverera bättre produkter snabbare till sina marknader.  IAR Systems är noterat på NASDAQ OMX med tickern IAR.