IAR Systems och Renesas Electronics Europa erbjuder certifierade verktyg för säkerhetskritisk utveckling

Uppsala/Düsseldorf – 26 november 2013 – IAR Systems erbjuder i samarbete med Renesas Electronics Europa utvecklingsverktyg för säkerhetskritiska inbyggda system byggda på Renesas 32-bitars RX-processorer. Verktygskedjan IAR Embedded Workbench för RX finns nu tillgänglig med certifiering från TÜV SÜD enligt IEC 61508, den internationella paraplystandarden för funktionssäkerhet.

Funktionssäkerhet är idag en av de viktigaste egenskaperna hos system inom industriell automation. För att kunna garantera funktionssäkerhet behöver företag lägga både utvecklingstid och pengar på att säkerställa att de verktyg som används uppfyller certifieringskraven. För att underlätta detta arbete erbjuder IAR Systems nu en certifierad version av sina utvecklingsverktyg för Rensas RX-processorer.

Byggkedjan i IAR Embedded Workbench för RX har testats och godkänts enligt kraven på stödverktyg som definieras i IEC 61508 samt ISO 26262, som används inom fordonsindustrin. Denna kvalitetssäkring tillsammans med den medföljande manualen för säkerhetskritisk utveckling gör det möjligt att utveckla säkerhetskritiska applikationer med IAR Embedded Workbench för RX enligt samtliga SIL-nivåer (Safety Integrity Level) i IEC 61508 och samtliga ASIL-nivåer (Automotive Safety Integrity Level) i ISO 26262 utan ytterligare verktygskvalificering.

”Vi är glada att samarbeta med IAR Systems som partner för de ledande utvecklingsverktygen IAR Embedded Workbench för RX,” säger Niels Trapp, Senior Manager på Renesas Electronics Europa. ”De certifierade verktygen hjälper våra kunder genom certifieringsprocessen och stödjer på ett effektivt sätt våra RX-processorer för säkerhetsrelaterade applikationer.”

”Vi har stöttat kunder inom olika säkerhetskritiska industrier i många år och tillsammans med Renesas tar vi nu vårt erbjudande till en ny nivå,” säger Anders Holmberg, Product Manager för Functional Safety på IAR Systems. ”De certifierade verktygen och det utförliga supportavtalet som hör till dem kommer att förenkla certifieringsprocessen för utvecklare av system för industriell automation och skydda deras verktygsinvestering genom produktens hela livscykel.”

Den certifierade versionen levereras med ett certifikat, en säkerhetsrapport från TÜV SÜD och en manual för säkerhetskritisk utveckling. Tillsammans med de certifierade verktygen erbjuder IAR Systems också en särskild supportmodell som garanterar support för den sålda produkten så länge som kontraktet behålls aktivt. I modellen ingår dessutom prioriterad teknisk support, validerade servicepaket och regelbundna rapporter av kända problem och avvikelser. Mer information finns på www.iar.com/safety.

### Ends

Editor's Note: IAR Systems, IAR Embedded Workbench, C-SPY, visualSTATE, The Code to Success, IAR KickStart Kit, I-jet, I-scope, IAR and the logotype of IAR Systems are trademarks or registered trademarks owned by IAR Systems AB. All other products are trademarks of their respective owners.

För ytterligare information kontakta: Stefan Skarin vd och koncernchef IAR Systems Group AB:

e-post: stefan.skarin@iar.com

IAR Systems grundades 1983 och är en av de ledande leverantörerna i världen av programvara för programmering av processorer i inbyggda system.  Programvaran används av över 19 000 företag för att programmera processorer som styr produkter inom till exempel industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och fordonsindustrin. IAR Systems tillför värde till organisationer som utvecklar inbyggda system. Vi tillhandahåller verktyg och tjänster som gör att utveckling av inbyggda system blir snabb, effektiv och pålitlig. Detta gör att våra kunder över hela världen kan leverera bättre produkter snabbare till sina marknader.  IAR Systems är noterat på NASDAQ OMX med tickern IAR.