IAR Systems och Secure Thingz uppdaterar sitt säkerhetserbjudande för säker programmering för processorfamiljen Renesas RX

Report this content

Stockholm, Sverige – 18 november 2020 –  I.A.R. Systems Group AB (publ) (”IAR Systems”) meddelar idag att företaget genom sitt dotterbolag Secure Thingz har uppdaterat sitt säkerhetserbjudande. Det uppdaterade säkerhetserbjudandet inkluderar stöd för Renesas E2 Lite i Secure Desktop Provisioner som är en del i företagets plattform för säker programmering, Secure Deploy. Det uppdaterade säkerhetserbjudandet inkluderar också nya versioner av utvecklingsverktygen för säkerhet, Embedded Trust och C-Trust.

Secure Desktop Provisioner stöder nu Renesas E2 emulator Lite (E2 Lite) vilket möjliggör säker programmering av applikationer baserade på processorfamiljen Renesas RX. Tillsammans med den nya versionen av säkerhetsutvecklingsmiljön Embedded Trust möjliggör plattformen snabb utveckling,  implementering,  prototyping och volymproduktion av säkra inbyggda applikationer baserade på Renesas RX.

”Vi värdesätter vikten av säkerhet under hela utvecklings- och produktionscykeln. Vårt samarbete med IAR Systems möjliggör leverans av pålitliga och kraftfulla lösningar för innovativ design av inbyggda system. Den tillagda expertisen från Secure Thingz gör det möjligt för oss att stödja nästa generations industriell IoT med den säkerhet som behövs”, säger Daryl Khoo, Vice President, Marketing, IoT Platform Business Division, Renesas.”IoT säkerhetsstandarder såsom IEC 62443 påverkar nu snabbt alla aspekter av IoT” säger Haydn Povey, grundare och VD, Secure Thingz / General Manager Embedded Security Solutions, IAR Systems. ”Inköpsbeslut fattas nu baserat på att uppnå rätt nivå av säkerhet, och slutanvändare kräver att deras produkter är motståndskraftiga mot cyberattacker både idag och i framtiden. För att uppnå robusta system som kan hanteras och uppdateras, och för att skydda våra kunder mot potentiella attacker, är det avgörande att säkerhet implementeras från start och genom hela design-, utvecklings- och implementeringsfasen.”

De nya versionerna av Embedded Trust och C-Trust stöder nästa generations så kallade Secure Install-teknik som är avsedd för att förhindra skadlig kod genom en produkts hela livscykel, förbättra skyddet av immateriella rättigheter (IP) samt hindra kloning och förfalskning av inbyggda applikationer. Dessa nya funktioner kommer också hjälpa företag att uppfylla kraven i nya standarder för IoT inom konsumentelektronik, inkluderat standarden EN 303 645.
Mer teknisk information om IAR Systems och Secure Thingz kompletta säkerhetserbjudande finns på www.iar.com/security.

Kontaktpersoner på IAR Systems Group AB

Josefin Skarin, IR-kontakt, IAR Systems Group AB
Email: josefin.skarin@iar.com

Stefan Skarin, VD och koncernchef, IAR Systems Group AB
Email: stefan.skarin@iar.com

IAR Systems erbjuder programvara för programmering av processorer i inbyggda system. Programvaran gör det möjligt för företag världen över att skapa nutidens produkter och framtidens innovationer. Sedan 1983 har IAR Systems lösningar säkerställt kvalitet, tillförlitlighet och effektivitet i utveckling av över en miljon produkter, bland annat inom fordonsindustri, industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och Internet of Things. Företaget har huvudkontor i Uppsala och sälj- och supportkontor över hela världen. IAR Systems Group AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.iar.com.