Energibolaget Ib vogt firar 20 år

Report this content

I år firar Ib vogt 20 år på den internationella solenergimarknaden och har funnits ett år som aktör på den svenska marknaden.

För tjugo år sedan fick Ib vogts grundare Dagmar Vogt idéen om att utveckla solceller som en viktig förnybar energikälla för framtiden. Då hade utvecklingen av solindustrin i Europa precis tagit sin början och nu är Ib vogt en ledande aktör som bidrar till energiomställningen globalt. Det är ett snabbt växande, ungt, modernt och dynamiskt företag med mer än 600 anställda i över 50 länder. I Sverige finns det svenska huvudkontoret i Luleå.

- I samband med branschutvecklingen har resan precis börjat och vår ambition är att fortsätta växa. Vi har ett flertal projekt på gång på olika platser i Sverige där vi samarbetar med aktörer som på olika sätt vill öka möjligheterna att producera och konsumera fossilfri energi, säger Tommy Schröder Andersen, chef Ib vogt Sverige.

Det som gör Ib vogt unikt är tillgången till expertis för hela värdekedjan inom solenergi: Utveckling, design, finansiering, projektering, upphandling, konstruktion, drift, underhåll och förvaltning av parker. Bolaget erbjuder också högkvalitativa, nyckelfärdiga solparker för energibranschen och andra aktörer som vill investera i den.

- På den svenska marknaden ser vi dessutom att energilager har en stor potential att kunna bidra på olika sätt i elnätet, gärna i kombination med etablering av nya sol- eller vindparker. Det sker en enormt snabb utveckling inom energiområdet i Sverige och vi ser fram emot att fortsätta driva på tempot i utvecklingen och investera själva och tillsammans i stora svenska anläggningar, säger Jens Sperens, chef Ib vogt Sverige.