Begagnade kopiatorer - tickande säkerhetsbomber

Report this content

Begagnade kopiatorer - tickande säkerhetsbomber Tusentals svenska företag riskerar varje år att exponera känslig information till andra företag - utan deras vetskap. Varje gång man kopierar ett dokument på en modern kopiator lagras en kopia på maskinens hårddisk. När leasingperioden är över och maskinen är såld till ett annat företag följer den känsliga informationen med maskinen. I Sverige såldes 39 245 multifunktionsapparater bara under tredje kvartalet 2003, enligt analysföretaget IT Research. En undersökning utförd av experter på datarekonstruktion hos datasäkerhetsföretaget Ibas har funnit att de flesta moderna kopiatormaskiner lagrar information före utskrift, vilket medför att det går att komma åt de kopierade dokumenten långt senare med hårddiskkunskap och datorvana. Dagens avancerade kopiatormaskiner innehåller ofta en hårddisk, som lagrar bilder av de kopierade dokumenten som en del i kopieringsprocessen. Faran utgörs av begagnade maskiner där lösningen av säkerhetsproblemet är en komplett radering av hårddisken med en speciell raderingsprogramvara inför ett ägarbyte eller utrangering. - Företagen utsätts för en allvarlig säkerhetsrisk när de hyr eller säljer vidare en begagnad kopiator som det är idag, säger Hans Edlund, VD, Ibas Laboratories AB. Det är märkligt att leverantörerna inte informerar kunderna på ett bättre sätt om riskerna med att använda kopiatorer. Ansvaret bör ligga på uthyrningsföretaget att säkerställa att hårddisken är raderad innan de säljer eller hyr ut kopiatorn vidare till ett annat företag. För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Edlund, VD, Ibas laboratories AB, Tel 018-10 44 40, 0706-444410, E-post: hans.edlund@ibas.se Datasäkerhetsföretaget Ibas, etablerat 1978, är ett av världens ledande företag inom datarekonstruktion, dataradering och datautredningstjänster. Huvudkontoret ligger i Kongsvinger i Norge, med dotterföretag, distributörer och partners över hela världen. Ibas är ett helägt dotterföretag inom Norman ASA. För mer information besök www.ibas.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00180/wkr0002.pdf