Ny experttjänst från Ibas utreder databrott

Report this content

Ny experttjänst från Ibas utreder databrott Datasäkerhetsföretaget Ibas lanserar som första företag datautredning, så kallad "Computer Forensics", i Sverige. Ibas affärsidé är att vara en neutral resurs för polis, åklagare, advokater och företag i samband med beslag av information och efterforskning eller som sakkunnigt vittne i rättsliga tvister. Ibas, ett av världens ledande företag inom datarekonstruktion och dataradering, satsar nu även på datautredningstjänster i Sverige. Elektroniskt bevismaterial får en allt större roll i rättssammanhang och konflikter. Vid misstanke om insiderbrott, dataintrång och annan form av elektronisk kriminalitet kan Ibas säkra och dokumentera spår som finns lagrat i en dator. Databrottsligheten i samhället har ökat explosionsartat. Ibas har märkt en stor efterfrågan från både polis, advokater, åklagare och organsiationer som har behov att säkra och dokumentera spår i datorer för att använda i brottutredningar. Ibas skall fungera som en neutral resurs och har en lång erfarenhet inom dataräddning och dataradering, säger Simon Janes, International Operations Manager, Computer Forensics, Ibas. Ibas varken kan eller vill uppträda som polis eller åklagarmyndighet. Däremot kan vår tekniska expertis och erfarenhet utnyttjas för att utföra elektronisk analys av datorer och lagringsmedium i brottsfall som kräver datautredningar, kommenterar Hans Edlund, VD på Ibas i Sverige. Ibas, som grundades i Norge 1978, finns i 17 länder och är mest känt för datarekonstruktion. I Sverige har man funnits sedan 1997 med kontor i Uppsala. För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Edlund, VD, Ibas laboratories AB, Tel 018-10 44 40, 0706-44 44 10, E-post: hans.edlund@ibas.se Simon Janes, International Operations Manager, Computer Forensics, Ibas,Tel: +44 7976355945, E-post: simon.janes@ibasuk.com Datasäkerhetsföretaget Ibas, etablerat 1978, är ett av världens ledande företag inom datarekonstruktion och dataradering och satsar expansivt på datautredningstjänster. Huvudkontoret ligger i Kongsvinger i Norge, med dotterföretag, distributörer och partners över hela världen. Ibas är ett helägt dotterföretag inom Norman ASA. För mer information besök www.ibas.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/08/20021108BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/08/20021108BIT00550/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/08/20021108BIT00550/wkr0003.4