Vanligt med interna informationsstölder på svenska företag

Report this content

Vanligt med interna informationsstölder på svenska företag - en tredjedel av svenska företag drabbas av informationsstöld Mer än hälften av Sveriges företagare och anställda tror att det är vanligt eller mycket vanligt att anställda vid anställningens upphörande tar med sig intern information. Mer än var fjärde person känner någon som spridit eller tagit med sig intern information från företag. Det visar en Demoskop-undersökning gjord på uppdrag av datasäkerhetsföretaget Ibas. Var tredje företag har råkat ut för informationsläckage de senaste två åren och en tredjedel de förvärvsarbetande kände till fall på sin arbetsplats där detta hade hänt. Orsakerna till spridning av intern information eller informationsstöld är främst okunskap följt av slarv och illojalitet och ekonomiska motiv. Undersökningen omfattar svar från både VD:ar, IT-chefer och anställda på svenska företag. - Allt fler företag inser värdet av hög IT-säkerhet, och de gör allt för att skydda sig från externa hot, säger Hans Edlund, VD på Ibas laboratories AB. Det största hotet kommer inifrån företagen vilket aldrig går att skydda sig mot till hundra procent. Idag kan en anställd ladda ner mängder av känslig företagsinformation på en CD och bara gå ut genom dörren. Men alla elektroniska handlingar går att spåra och dokumentera - även raderad information. I undersökningen ser vi att kunskapsgraden varierar kraftigt vad gäller svårigheten att återskapa borttagen information. Undersökningen visar bland annat att: · 30,8 % av företagsledarna känner till fall av informationsläckage i det egna företaget de senaste 2 åren. För de anställda var siffran 27,1 procent · 37 procent av företagsledningarna upplever informationsstölderna som ett hot mot företaget · Två av tre tror att det är osannolikt att företagets system och rutiner upptäcker informationsstöld · 9 procent kan tänka sig att sprida eller ta med sig intern information om man undgår upptäckt. 18 % är tveksamma och 72 % svarar nej på frågan. · 87 procent tycker att det är mycket allvarligt att sprida intern företagsinformation (lika allvarligt som innehav av narkotika och miljöbrott) · 31 procent tror inte att de skyldiga vet att det är brottsligt För ytterligare information eller ta del av hela undersökningen, vänligen kontakta: Hans Edlund, VD, Ibas laboratories AB, Tel 018-10 44 40, 0706-44 44 10, E-post: hans.edlund@ibas.se Datasäkerhetsföretaget Ibas, etablerat 1978, är ett av världens ledande företag inom datarekonstruktion och dataradering och satsar expansivt på datautredningstjänster. Huvudkontoret ligger i Kongsvinger i Norge, med dotterföretag, distributörer och partners över hela världen. Ibas är ett helägt dotterföretag inom Norman ASA. För mer information besök www.ibas.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00300/wkr0002.pdf