iBazar inför försäkring för att skydda köpare mot bedragare

Report this content

iBazar inför försäkring för att skydda köpare mot bedragare Nu ökar auktionssajten iBazar köparnas trygghet genom att erbjuda sina medlemmar en försäkring som skydd mot bedrägerier. Försäkringen gäller automatiskt vid transaktioner på sajten och innefattar ingen självrisk. Avtalet är framtaget i samarbete med Länsförsäkringar Stockholm och börjar gälla från och med den 23 augusti. iBazars nya försäkring gäller tillsvidare utan kostnad och självrisk. Köparen har möjlighet att få kompensation för sin ekonomiska förlust med det belopp som var objektets slutbud i auktionen, dock högst 10.000 kronor per medlem och år. - Vi kände att det var dags att göra något radikalt för att komma till bukt med de ökade bedrägerierna på Internet. Den nya trygghetsförsäkringen är en av flera åtgärder för att skydda våra medlemmar, säger Philippe Plichon. Flera auktionssajter har under den senaste tiden råkat ut för bedragare som sålt falska resor. För att minska risken för liknande bedrägerier har iBazar förutom två anställda som arbetar med att bevaka och granska annonser på sajten även en tipsknapp så att alla användare kan hjälpa till att få bort oseriösa objekt. Medlemmarna kan dessutom betygssätta den användare de precis utfört en transaktion med. De mest pålitliga personerna urskiljs i form av en liten bild som visas efter användarnamnet. - Internethandeln ställer nya krav på försäkringsbolagens sakförsäkringar. iBazars trygghetsförsäkring är vår första produkt som är anpassad för auktionshandel på Internet, säger Hans Tottie-Håkansson, Länsförsäkringar Försäkringsregler: Försäkringen gäller då köparen efter överenskommelse med säljaren betalat för ett objekt och leveransen uteblir, eller om det levererade objektet väsentligt skiljer sig från vad säljaren uppgett innan köpet. Försäkringen gäller endast då köpeskillingen överstiger 250 kronor. För mer information om försäkringsavtalet, gå in på www.ibazar.se/forsakring För ytterligare information kontakta: Philippe Plichon, Nordenansvarig iBazar Group, tel: 070-926 8976, e-post: philippe.plichon@ibazar-group.com. Presskontakt: Kajsa Berg, Dist, tel: 08 - 458 03 35, e-post: kajsa@dist.se Fakta iBazar Den internationella auktionssajten www.iBazar.se är en auktionssajt för privatpersoner som vill köpa och sälja saker. iBazar har i dagsläget cirka 55 000 medlemmar och cirka 16 000 objekt till salu. iBazar var i april det sjätte största e-handelsföretaget i Sverige (Källa Media.com tagna av MMXi Nordic, Relevant Knowledge) med 125 000 unika besökare. www.ibazar.es www.ibazar.com.br www.ibazar.nl www.ibazar.se www.ibazar.it www.ibazar.fr www.ibazar.be ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/23/20000823BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/23/20000823BIT00790/bit0002.pdf