• IBM/

Watchtower fullföljer det rekommenderade kontanterbjudandet till aktieägarna i Telelogic

Report this content

Detta Erbjudande lämnas inte och inte heller kommer accept av aktieägare, eller för aktieägares räkning, att godkännas i någon jurisdiktion där lämnandet av Erbjudandet eller godkännande av accept av Erbjudandet inte skulle vara förenligt med lagar och regler i sådan jurisdiktion. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada, Japan eller Sydafrika. Erbjudandet behandlas i USA som ett erbjudande på vilket det s.k. Tier II-undantaget som omnämns i Rule 14d-1(d) i U.S. Securities Exchange Act från 1934 är tillämpligt. Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid eventuell avvikelse mellan språkversionerna skall den svenska versionen äga företräde.

International Business Machines Corporation (“IBM”), genom sitt indirekt helägda dotterbolag Watchtower AB (”Watchtower”) (med tidigare firma Goldcup D 2933 AB), ett svenskt privat aktiebolag, offentliggjorde den 11 juni 2007 ett rekommenderat offentligt kontanterbjudande till innehavarna av samtliga aktier i Telelogic AB (publ) (”Telelogic”), om att överlåta samtliga aktier i Telelogic till Watchtower (“Erbjudandet”). Erbjudandet har enhälligt rekommenderats av styrelsen i Telelogic.

Vid utgången av den förlängda anmälningsperioden i Erbjudandet den 19 mars 2008, hade aktieägare som sammanlagt innehar 239 591 672 aktier i Telelogic, vilket motsvarar cirka 96,9% av aktiekapitalet och det totala antalet röster i Telelogic, accepterat Erbjudandet.

Samtliga villkor för fullföljande av Erbjudandet har uppfyllts och Watchtower förklarar därför Erbjudandet ovillkorat. Redovisning av likvid avseende de aktier som lämnats in i Erbjudandet per den 19 mars 2008 beräknas att ske omkring den 2 april 2008.

Utöver de aktier i Telelogic som lämnats in i Erbjudandet, har Watchtower inte förvärvat några aktier i Telelogic.

Watchtower har beslutat förlänga anmälningsperioden till och med den 3 april 2008 klockan 17.00 (svensk tid) för att möjliggöra för aktieägare som ännu inte accepterat Erbjudandet att acceptera Erbjudandet. Redovisning av likvid avseende denna förlängda anmälningsperiod beräknas ske omkring den 15 april 2008.

Watchtower avser att inleda ett tvångsinlösenförfarande avseende de aktier i Telelogic som inte lämnats in i Erbjudandet. Offentliggörande beträffande avnotering av aktierna i Telelogic förväntas ske inom kort, efter samråd med OMX Nordiska Börs Stockholm.

Watchtower kan komma att förvärva ytterligare aktier i Telelogic på marknaden.

Erbjudandehandlingen i svensk och engelsk version och övrig information om Erbjudandet publiceras på www.ibm.com/software/rational/welcome/telelogic/, på www.telelogic.com samt på www.nordea.se/placera.

För ytterligare information kontakta:

Leigh Ann Schmidt
IBM Media Relations