Förslag till val av styrelseledamöter i IBS AB

Deccan föreslår att Christian Paulsson väljs till ny ledamot samt att Bo Petterssons och Fredrik Svenssons uppdrag som styrelseledamöter upphör.

Efter genomförande av sitt offentliga erbjudande till aktieägarna i IBS har Deccan Value Advisors Fund L.P., A/D Value Fund L.P., Y/D Value Fund L.P. och Deccan Value Advisors Fund Ltd (“Deccan”) begärt att styrelsen kallar till extra bolagsstämma för val av styrelseledamöter. Styrelsen har utfärdat kallelse till en extra bolagsstämma, vilken kommer att hållas den 5 september 2008.

Bolagets valberedning består för närvarande av George Ho (ordförande), Deccan Value Investments, Henrik Strömbom, Case Asset Management, Rikard Svensson, Arvid Svensson Invest, Rishi Bajaj, Silverpoint Capital och IBS styrelseordförande Pallab Chatterjee.

Då Case Asset Mangement, Arvid Svensson Invest och Silverpoint Capital avyttrat sina aktier i IBS innebär detta att majoriteten av valberedningens ledamöter inte längre representerar aktieägare i bolaget. Deccan har därför beslutat att presentera ett eget förslag till val av styrelseledamöter utan att involvera valberedningen i övrigt och har också beslutat att inte delta i valberedningen förrän ny valberedning utsetts i enlighet med de principer som beslutades vid årsstämman.

Deccan har nu informerat bolaget om sina förslag till den extra bolagsstämman enligt följande. Bolagets styrelse består för närvarande av Pallab Chatterjee (ordförande), Vinit Bodas, Gunnel Duveblad, George Ho, Bo Pettersson, Bertrand Sciard, Fredrik Svensson och Ann-Mari Öhman (arbetstagarrepresentant).

Deccan föreslår att den extra bolagsstämman beslutar att styrelsen ska bestå av sex styrelsemedlemmar utsedda av bolagsstämman, att Bo Petterssons och Fredrik Svenssons uppdrag som styrelseledamöter ska upphöra och att Christian Paulsson ska utses till styrelseledamot för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Christian Paulsson är 33 år. Han är verkställande direktör och head of corporate finance i Lage Jonason AB och har tidigare varit verksam i bl a Mangold Fondkommission AB och Alfred Berg Fondkommission AB. Han är styrelseledamot i Invisio Headsets AB, Spirits of Gold AB och Lage Jonason AB. För ytterligare information beträffande Christian Paulsson, se www.ibs.se.

Om den extra bolagsstämman beslutar i enlighet med Deccans förslag kommer den nya styrelsen att bestå av Pallab Chatterjee (ordförande), Vinit Bodas, Gunnel Duveblad, George Ho, Christian Paulsson, Bertrand Sciard, och Ann-Mari Öhman (arbetstagarrepresentant).

Oskar Ahlberg, Investor Relations Director IBS AB