IBS Bokslutskommuniké januari - december 2007

Report this content

Solna, 31 januari 2008 - IBS AB (Noterat på OMX Nordic Exchange Stockholm, nordiska listan, Small Cap, Information Technology:IBS) avger idag koncernens bokslutskommuniké för perioden 1 januari – 31 december 2007. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2008 kl 08.00.

Januari-december 2007
• Nettoomsättning 2 260 mkr (2 278).
• Resultat efter skatt -4 mkr (-7).
• Vinst per aktie -0.04 kr (-0.09).
• Resultat efter finansnetto uppgick till 27 mkr (-6). Jämförelsesiffrorna för 2006 innehöll omstruktureringskostnader om 120 mkr.

Oktober-december 2007
• Nettoomsättning 711 mkr (678).
• Resultat efter skatt 20 mkr (64).
• Vinst per aktie 0.24 kr (0.77).
• Resultat efter finansnetto var 57 mkr (81).
• IBS nylicensförsäljning ökade i kvartalet med 20% jämfört med samma period föregående år.
• Ett flertal större affärsavtal tecknades med bl.a. med det internationella mediaföretaget Pearson och den svenska livsmedelsgrossisten Servera avseende installationer under 2008.
• IBS driftsätter IBS Enterprise Financials i Windowsversion för kund i Sverige.

Kommentar till 2007 års resultat
Året avslutades med en stark licensförsäljning under fjärde kvartalet med flera större kundkontrakt. Konsultintäkterna minskade dock till följd av färre antal konsulter i kombination med kalendereffekter under december.

Kostnaderna för administration och produktutveckling ökade under kvartalet bl.a. beroende av att de aktiverade kostnaderna för produktutveckling minskade med 18 mkr. Detta till följd av en mer konservativ tillämpning av aktivering av produktutveckling.

Det aktivitetsprogram som inleddes 2006 har inte fått avsedd effekt på 2007 års resultat. Mot bakgrund av detta har IBS styrelse och ledning fattat beslut om ytterligare åtgärder för att förbättra IBS lönsamhet under de kommande åren. En av åtgärderna innebär att antalet icke debiterbar personal reduceras med drygt 100 heltidstjänster.