IBS bokslutskommuniké januari–december 2008

Fjärde kvartalet i sammandrag
Den globala finansiella krisen har haft viss negativ inverkan på intäkterna, särskilt vad gäller försäljning till nya kunder, eftersom kunderna tenderade att skjuta upp investeringar till dess att osäkerheten minskat. Detta har påverkat licensintäkterna vilka minskade under kvartalet jämfört med samma period 2007, framför allt gällande nyförsäljning.

Konsultintäkterna minskade något jämfört med samma period 2007, dock bör påpekas att antalet konsulter minskat väsentligt jämfört med fjärde kvartalet 2007. Hårdvaruintäkterna visade på en fortsatt nedgång, vilket är ett resultat av den minskade globala efterfrågan på IBM System i-servrar. Sammanlagt minskade omsättningen för kvartalet med 98 mkr. Det bör noteras att en del av den portugisiska verksamheten avyttrades den 1 oktober 2008.

Det strategiska initiativ som aviserades i september har redan visat resultat. Rörelsekostnaderna minskade kraftigt som en följd av lägre personalkostnader och övriga rörelsekostnader där framför allt administrativa kostnader minskade. Ett rörelseresultat exkluderande omstruktureringskostnader uppgår till 60 mkr, att jämföra med 63 mkr för samma period förra året. Omstruktureringskostnader på 170 mkr påverkade rörelseresultatet negativt. Rörelseresultatet minskade med 172 mkr jämfört med samma period föregående år.

I december tecknades ett partneravtal med det indiska bolaget HCL Technologies. Samarbetet gör att IBS kan påskynda utflyttningen av utvecklings- och kundsupportresurser och är en viktig del av det tidigare nämnda strategiska initiativet.

Behållningen av likvida medel förbättrades betydligt och likvida medel uppgick till 313 mkr (186).

IBS nye VD och koncernchef Mike Shinya tillträdde sin tjänst den 15 oktober.
Oskar Ahlberg, Senior Vice President of Communications, IBS AB