IBS driftsätter IBS Enterprise Financials i Windows-version

IBS har driftsatt sin första IBS Enterprise applikation i Windowsversion. Installationen, för fastighetsbolaget Varbergs Bostads AB, har gått enligt plan och applikationen uppvisar hög prestanda under stora transaktionsflöden. Under 2008 kommer IBS att påbörja marknadslanseringen av IBS Enterprise applikationer för Windows och andra plattformar.

IBS affärssystem har hittills varit helt inriktat på IBMs i5-server som är en proprietär plattform. För att kunna fortsätta att växa inom de branscher som IBS inriktar sig på har IBS en utvecklingsstrategi som bygger på öppna affärssystem baserade på Java som, förutom IBM i5-plattformen, kan användas av kundföretag vars IT-miljöer bygger på Windows, Unix eller Linux.

Under de senaste åren har IBS successivt etablerat en ny utvecklingsmiljö baserad på den öppna utvecklingsplatformen Eclipse och IBS integrationsplatform IBS Integrator. Med den nya utvecklingsmiljön som bas har IBS tagit fram en Java-version av affärssystemet IBS Enterprise i Windowsversion. IBS finansapplikation är den första delen som nu testats och tagits i drift. I pilotinstallationen ingick även applikationerna IBS Asset Management, IBS Attest och tredjepartsprodukten Mercur. Applikationerna körs på IBMs nya öppna x-Series 64 bitars server med Windows som operativssystem och Microsoft SQL-Server.

”Vi har använt IBS finanssystem under ett antal år. Eftersom vi har gått över till en Windowsmiljö var vi angelägna att kunna byta till IBS nya Windowsversion i samband med en uppgradering till version 6. Bytet har gått helt enligt plan och vi är mycket nöjda med applikationens funktion och prestanda”, säger Rolf Nielsen, administrativ chef på Varbergs Bostads AB.

IBS kunder, varav många är distributörer som hanterar stora transaktionsvolymer, behöver pålitliga och skalbara system. Med den senaste 64-bitars teknologin och ny databasfunktionalitet kan IBS nu leverera samma prestanda även på Windowsplattformen.

”IBS Enterprise applikationerna är integrerade i IBS nya integrationsplattform (framework), vilket gör integration till andra system enkelt och gör att applikationerna kan användas med olika databaser såsom SQL server, DB2 och Oracle. Den nya SOA arkitekturen innebär också att det är enkelt att skapa och organisera web services, bl.a. genom visuella verktyg”, säger David Malmgren,” teknisk chef för IBS satsning på öppna affärssystem.

Ytterligare kundinstallationer av IBS finansmodul i Windows-version kommer nu att göras och utvecklingsprojektet går därmed över i en fas av successiv marknadslansering. Pilotinstallationer med övriga delar av IBS affärssystem, varav distributionsmodulen är den största, kommer att genomföras under första halvåret 2008 och kommer att följas av en förväntad kommersiell marknadslansering av IBS Enterprise i Windows-version under andra halvåret 2008.

”Vi kan nu konstatera att den första IBS Enterprise applikationen i Windowsversion uppvisar hög prestanda och stor tillförlitlighet även under hög belastning. Vår utvecklingsfilosofi som bygger på öppna standards öppnar många möjligheter framöver att kombinera våra egna lösningar med andra öppna applikationer som gemensamt ger stora fördelar för kunderna. Målmarknaden inom de branscher där vi har ambitionen att växa ökar väsentligt i och med introduktionen av applikationer för bl.a. Windows”, säger Erik Heilborn, VD och koncernchef för IBS.

Erik Heilborn, VD och koncernchef, IBS AB
Mobil: +46 (0) 70 242 52 30