• IBS/

IBS föreslår nyemission om cirka 400 mkr för att stödja sitt pågående aktivitetsprogram och underlätta fortsatt lönsam tillväxt

(Får inte distribueras i Amerikas Förenta Stater, Kanada, Japan eller Australien.)

- Emissionskurs om 9:50 kronor
- Företrädesrätt 1:2 (2 befintliga aktier ger rätt att teckna 1 ny aktie)
- Teckningstid 10 juni – 27 juni 2008
- Emissionen garanteras i sin helhet
- Extra bolagsstämma den 20 maj 2008.

IBS föreslår i dag en nyemission om cirka 400 mkr för att accelerera sitt pågående aktivitetsprogram och underlätta fortsatt lönsam tillväxt inom sina viktigaste kundsegment. Med hjälp av den föreslagna emissionen kommer IBS kunna förbättra sin lönsamhet genom att göra investeringar i nya och expanderande geografiska marknader, fullfölja nya produkterbjudanden, fortsätta skiftet av resurser till lågkostnadsländer, samt att implementera andra kostnadsbesparande åtgärder inom det nuvarande aktivitetsprogrammet. IBS avser även att använda emissionslikviden till att minska sin utestående låneskuld i syfte att stärka bolagets finansiella situation.

Företrädesemissionen är i linje med IBS övergripande strategi att fortsätta utveckla och befästa sin position som den ledande internationella leverantören av programvara och konsulttjänster inom supply chain management på företagets utvalda marknader. Emissionen garanteras i sin helhet av Deccan Value Advisors (”Deccan”). IBS största ägare, Case Asset Management, ställer sig positiv till emissionen.

Under första kvartalet implementerade IBS en ny global organisation som en del i det pågående aktivitetsprogrammet. Den nya organisationen innebär en förändring från en decentraliserad landsbaserad organisation till en affärsområdesbaserad internationell organisation. Med denna nya struktur på plats är IBS väl positionerat att dra fördel av investeringar i ett bredare marknadserbjudande och får därmed möjlighet att växa lönsamt. Dessutom kan IBS öka takten i sin framgångsrika outsourcing av tekniska tjänster till resurscenter i lågkostnadsländer.

Deccan, som för närvarande äger 8 procent av aktiekapitalet i IBS, har gentemot bolaget förbundit sig att teckna sin andel av företrädesrättsemissionen samt därutöver förbundit sig att teckna samtliga aktier som inte tecknas av andra. Nyemissionen kommer därför att bli fulltecknad, vilket innebär att ca 42 miljoner nya aktier utges mot ett sammanlagt vederlag om ca 400 mkr.

Carnegie och Delphi är rådgivare till IBS i samband med företrädesrättsemissionen.

IBS styrelse kallar till en extra bolagsstämma den 20 maj 2008 för att besluta om företrädesemissionen. Den formella kallelsen till den extra bolagsstämman kommer att offentliggöras fredagen den 2 maj 2008.

Tidsplan:

20 maj 2008
Extra bolagsstämma beslutar om nyemissionen.

3 juni 2008
Första dag för handel med aktien exklusive rätt till deltagande i nyemissionen.

5 juni 2008
Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen d.v.s. de aktieägare som är registrerade som aktieägare i IBS aktiebok denna dag kommer att erhålla teckningsrätter för deltagande i nyemissionen.

10 juni – 24 juni 2008
Handel med teckningsrätter.

10 juni – 27 juni 2008
Teckningstid.

Ett prospekt som innehåller fullständiga villkor och anvisningar samt information om IBS kommer att offentliggöras och distribueras till aktieägarna före teckningstidens början.

För ytterligare information kontakta:

Erik Heilborn
erik.heilborn@ibs.net

Finansdirektör
Lennart Bernard
lennart.bernard@ibs.net

Investor Relations Director
Oskar Ahlberg

Detta pressmeddelande utgör inget erbjudande avseende IBS värdepapper. Nyemissionen riktar sig inte till aktieägare eller andra investerare i Amerikas Förenta Stater, Kanada, Japan eller Australien eller andra länder där deltagande skulle förutsätta ytterligare prospekt-, registrerings- eller andra åtgärder än enligt svensk rätt. Inga aktier, interimsaktier (BTA), teckningsrätter eller andra värdepapper utgivna av IBS har registrerats eller kommer att registreras enligt United States Securities Act 1933, värdepapperslagstiftningen i någon delstat i USA eller någon provinslag i Kanada. Därför får inga nya aktier, interimsaktier, teckningsrätter eller andra värdepapper utgivna av IBS överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering.