IBS säljer produktområde inom bilhandel till Pentana Solutions

Report this content

STOCKHOLM, 8 februari, 2010 – Affärssystemföretaget International Business Systems (IBS) säljer sin verksamhet med lösningar för bilhandlarbranschen till det australiensiska mjukvaruföretaget Pentana Solutions. Försäljningen omfattar produkterna e42 och Electronic Parts Catalogue (EPC), båda lösningar speciellt utvecklade för bilimportörer och handlare. Befintliga kunder samt cirka 30 anställda på IBS i Australien och Storbritannien följer med till Pentana som en del av köpet. – Försäljningen innebär att vi kan lägga mer resurser på att utveckla vår huvudprodukt IBS Enterprise. För bilbranschen kan vi nu fokusera på distributionslösningar för bilreservdelar, något som passar utmärkt ihop med våra övriga distributionsprodukter. Samtidigt har våra bilhandlarprodukter stor potential att vidareutvecklas av Pentana, framför allt på tillväxtmarknaderna i Asien, säger Mike Shinya, CEO på IBS. – Vi är oerhört glada över köpet av IBS automotiveverksamhet. Vi är helt inriktade på bilbranschen och genom det här avtalet kan vi utöka vårt erbjudande inom distributionslösningar i grossistledet. Nu får vi en helt integrerad grossist- och detaljhandelslösning som kommer ge stora effektivitetsfördelar för alla aktörer i hela bildistributionskedjan, inte bara våra kunder, säger Steve Kloss, CEO på Pentana Solutions. För mer information, kontakta: Oskar Ahlberg, Senior Vice President of Communications, IBS AB Tel: 070-244 24 75 oskar.ahlberg@ibs.net Kort om IBS Mer än 30 års erfarenhet har gjort IBS till en ledande leverantör av distribution management solutions. IBS huvudsakliga fokus är på distribuerande branscher som automotive, elektronik, papper & partihandel och läkemedel. Mer än 5 000 kunder i ett 40-tal länder drar nytta av IBS lösningar för snabb och mätbar avkastning på sina IT-investeringar. IBS B-aktie är listad på OMX Nordic Exchange Stockholm. För mer information, besök gärna www.ibs.se. För mer information om Pentana besök gärna www.pentanasolutions.com