Kommuniké från extra bolagsstämma i IBS AB (publ)

Vid extra bolagsstämma i IBS AB den 15 januari 2009 fattades bl.a. beslut om vad som sammanfattas i det följande.

Beslut om avbrytande av syntetiskt köpoptionsprogram och att av bolaget återköpta aktier inte längre skall utgöra säkringsåtgärd för programmet

• Bolagsstämman beslutade att avbryta det vid årsstämman 2008 beslutade syntetiska köpoptionsprogrammet. Bolagsstämman beslutade vidare att av bolaget återköpta aktier inte längre skall utgöra säkringsåtgärd för programmet och att dessa aktier därmed, efter beslut därom av bolagsstämma, kan ianspråktas för annat ändamål.
Beslut om (i) införande av två långsiktiga incitamentsprogram riktade dels till verkställande direktören, dels till ledande befattningshavare och nyckelpersoner, (ii) riktad emission av teckningsoptioner för säkerställande av programmen och (iii) överlåtelse av teckningsoptioner för fullgörande av de åtaganden som följer av programmen

• Bolagsstämman beslutade att inrätta två långsiktiga incitamentsprogram som omfattar verkställande direktören (”VD-optionsprogram 2009/2015”) respektive ledande befattningshavare och nyckelpersoner i bolaget och dess dotterföretag (”Personaloptionsprogram 2009/2015”). Programmen benämns nedan gemensamt som”Incitamentsprogrammen 2009/2015”.

Bolagets styrelse har bedömt att för att framgångsrikt kunna genomföra det förändringsarbete som för närvarande pågår inom bolaget i syfte att bl a stärka bolagets konkurrenskraft, kommer betydande arbetsinsatser och ett stort engagemang att krävas av bolagets ledning och nyckelpersoner. Bolagets styrelse är övertygad om att aktierelaterade incitaments¬program i allmänhet och de av bolagsstämman beslutade långsiktiga personaloptions¬programmen i synnerhet medför ett ökat engagemang och en ökad motivation för programmens deltagare och därutöver knyter dessa personer starkare till IBS-koncernen, vilket bedöms vara till nytta för såväl bolaget som bolagets aktieägare och därmed medföra ett ökat aktieägarvärde.

VD-optionsprogram 2009/2015 omfattar högst 2 531 488 personaloptioner och Personaloptionsprogram 2009/2015 omfattar högst 6 328 720 personaloptioner eller det lägre antal personaloptioner som kan utges efter avdrag för det antal personaloptioner som tilldelas styrelseledamöter enligt det på bolagsstämman beslutade programmet som omfattar styrelseledamöter, dvs sammanlagt högst 8 860 208 personaloptioner (om ingen tilldelning sker till styrelseledamöter) eller sammanlagt högst 6 328 720 personaloptioner (om full tilldelning sker till styrelseledamöter). Varje personaloption berättigar till förvärv av en B-aktie. Personaloptionerna tilldelas vederlagsfritt vid fyra tillfällen under perioden 2009-2012 och kan utnyttjas för förvärv av aktier efter utgången av en intjänandeperiod om två år från respektive tilldelningsdag. Tilldelning förutsätter att anställningsförhållandet alltjämt föreligger. Tilldelning av personaloptioner i VD-optionsprogram 2009/2015 skall kunna ske med högst 25 % av samtliga optioner per år och i Personaloptionsprogram 2009/2015 med högst 200 000 per år under perioden 2009/2012. Rätt att utnyttja tilldelade personaloptioner förutsätter normalt att anställningsförhållandet består under hela intjänandeperioden. Lösenpriset för varje personaloption i VD-optionsprogram 2009/2015 uppgår till 9,64 kronor. Lösenpriset för varje personaloption i Personaloptionsprogram 2009/2015 skall motsvara IBS-aktiens marknadsvärde vid respektive tilldelningstidpunkt. Personaloptionsvillkoren innehåller sedvanliga omräkningsvillkor, en reglering medförande tidigareläggning av rätten till utnyttjande av personaloptioner respektive förkortning av löptiden vid väsentlig ägarförändring respektive upphörande av marknadsnoteringen av IBS-aktien.
Den sammanlagda effekten på resultaträkningen av Incitamentsprogrammen 2009/2015 kommer att variera som en effekt av aktiekursutvecklingen, tilldelning av personaloptioner till anställda, storleken på de sociala avgifterna samt bolagets bolagsskattesats.

Kostnaderna skall ses i relation till IBS-koncernens totala lönekostnader som under 2007 uppgick till cirka 1,2 miljarder kronor, inklusive sociala avgifter. Effekterna på kostnaderna föranleds dels av redovisningsmässiga lönekostnader enligt IFRS 2, dels av sociala avgifter enligt UFR 7.

Tilldelning av personaloptioner medför redovisningsmässiga lönekostnader och kostnader i form av sociala avgifter enligt god redovisningssed (IFRS). Personaloptioner utgör inte värdepapper och kan inte pantsättas, överlåtas eller förfogas över på annat sätt än genom utnyttjande. Ett uppskattat värde för personaloptioner kan emellertid beräknas. Styrelsen har uppskattat värdet för varje personal¬option under VD-optionsprogram 2009/2015 till 1,46 kronor. Värdet för varje personaloption under Personaloptionsprogram 2009/2015 uppskattas till 2,27 kronor. Uppskattningarna baseras på all¬mänt vedertagna värderingsprinciper med användning av en aktiekurs för IBS-aktien den 9 december 2008 om 6,65 kronor och utan hänsynstagande till inlåsningseffekter eller överlåtelsebegränsningar för personaloptioner. Det totala uppskattade värdet av samtliga 8 860 208 personaloptioner uppgår till cirka 18 miljoner kronor. Värdet av samtliga personaloptioner motsvarar cirka 2,1 procent av IBSs börsvärde baserat på ovan nämnda aktiekurs.

Lönekostnaderna hänförliga till värdet vid tilldelningstidpunkten av tilldelade avgifter kommer att redovisas som kostnad under samma intjänandeperioder. Under intjänandeperioden byggs en avsättning upp för de sociala avgifterna. Värdet på denna avsättning och därmed den redovisade kostnaden omvärderas löpande utifrån värdeutvecklingen på personaloptioner. Om värdet på personaloptioner för redovisningsändamål skulle komma att uppgå till det värde som anges ovan, kommer kostnaden för Incitaments¬programmen 2009/2015, exklusive sociala avgifter, att i genomsnitt uppgå till ett belopp om cirka 4,5 miljoner kronor per program, vilket för respektive program periodiseras över dess tvååriga intjänandeperiod.

• För att kunna genomföra de ovanstående personaloptionsprogrammen, och det av bolagsstämman beslutade personaloptionsprogrammet för vissa av styrelsens ledamöter, beslutade bolagsstämman, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, om emission av sammanlagt 11 518 500 teckningsoptioner, fördelat på fem olika serier av teckningsoptioner (serie 2009/2016:I, serie 2009/2013, serie 2009/2014, serie 2009/2015 och serie 2009/2016:II), varav högst 2 658 292 teckningsoptioner kan ianspråktas för täckande av vissa kostnader i anledning av programmen, huvudsakligen sociala avgifter. Teckningsoptionerna ges ut utan vederlag till ett helägt svenskt dotterbolag (”Dotterbolaget”). Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en B-aktie i bolaget. Emissionerna medför en sammanlagd utspädningseffekt om cirka 8,3 % av aktierna i bolaget.

• För att fullgöra de åtaganden som följer av de ovan angivna personaloptionsprogrammen, beslutade bolagsstämman att godkänna att Dotterbolaget till tredje part äger överlåta eller på annat sätt förfoga över de utgivna teckningsoptionerna.

Beslut om (i) införande av ett långsiktigt personaloptionsprogram riktat till styrelseledamöter och (ii) säkringsåtgärder för styrelseprogrammet

• Bolagsstämman beslutade att införa ett personaloptionsprogram omfattande de av bolagsstämman valda ledamöterna i bolagets styrelse som inte tillika är anställda hos Deccan Value Advisors L.P. (”Huvudaktieägaren”) (”Styrelseprogram 2009/2015”).
Huvudaktieägaren har anfört att betydande arbetsinsatser och ett stort engagemang kommer att krävas inte bara av bolagets ledning och nyckelpersoner utan även av bolagets styrelseledamöter för att framgångsrikt kunna genomföra det ovan nämnda förändringsarbete som för närvarande pågår inom bolaget. Då företagsledningen och styrelsen har ett gemensamt mål och intresse av att stärka bolagets konkurrenskraft, anser Huvudaktieägaren det lämpligt att även bolagsstämmovalda styrelseledamöter i bolaget, exklusive sådana ledamöter som tillika är anställda av Huvudaktieägaren, erbjuds möjlighet till deltagande i ett personaloptionsprogram, som medför ett ökat ägarengagemang. Huvudaktieägaren är övertygad om att ett långsiktigt, aktierelaterat incitamentsprogram, som ger ovan angivna styrelseledamöter denna möjlighet, medför ett ökat engagemang, men även bidrar till möjligheterna att rekrytera och behålla kompetenta styrelseledamöter.
Styrelseprogram 2009/2015 omfattar sammanlagt högst 2 531 488 personaloptioner som vardera berättigar till förvärv av en B-aktie. Personaloptionerna tilldelas vederlagsfritt vid fyra tillfällen under perioden 2009-2012 och kan utnyttjas för förvärv av aktier efter utgången av en intjänandeperiod om två år från respektive tilldelningsdag. Tilldelning förutsätter att uppdraget som styrelseledamot alltjämt består. Tilldelning av personaloptioner skall kunna ske med högst 300 000 personaloptioner per deltagare och år under perioden 2009-2012. Rätt att utnyttja tilldelade personaloptioner förutsätter normalt att uppdragsförhållandet som styrelseledamot i Bolaget består under hela intjänandeperioden. Lösenpriset för varje personaloption i Styrelseprogram 2009/2015 skall, i likhet med Personaloptionsprogram 2009/2015 omfattande ledande befattningshavare och nyckelpersoner, motsvara IBS-aktiens marknadsvärde vid respektive tilldelningstidpunkt. Personaloptionsvillkoren innehåller sedvanliga omräkningsvillkor, en reglering medförande tidigareläggning av rätten till utnyttjande av personaloptioner respektive förkortning av löptiden vid väsentlig ägarförändring respektive upphörande av marknadsnoteringen av IBS-aktien.

Den sammanlagda effekten på resultaträkningen av Styrelseprogram 2009/2015 kommer att variera som en effekt av aktiekursutvecklingen, tilldelning av personal¬optioner till bolagsstämmovalda styrelseledamöter, storleken på de sociala avgifterna samt bolagets bolagsskattesats.

Tilldelning av personaloptioner medför redovisningsmässiga lönekostnader och kostnader i form av sociala avgifter enligt god redovisningssed (IFRS). Personal¬optioner utgör inte värdepapper och kan inte pantsättas, överlåtas eller förfogas över på annat sätt än genom utnyttjande. Ett uppskattat värde för personaloptioner kan emellertid beräknas. Huvudaktieägaren har uppskattat värdet för varje personaloption under Styrelseprogrammet 2009/2015 till 2,27 kronor. Uppskattningarna baseras på allmänt vedertagna värderingsprinciper med användning av en aktiekurs för IBS-aktien den 9 december 2008 om 6,65 kronor och utan hänsynstagande till inlåsningseffekter eller överlåtelsebegränsningar för personaloptioner. Det totala uppskattade värdet av samtliga 2 531 488 personaloptioner uppgår till cirka 5,7 miljoner kronor. Värdet motsvarar cirka 0,7 procent av IBSs börsvärde baserat på ovan nämnda aktiekurs.

Lönekostnaderna hänförliga till värdet vid tilldelningstidpunkten av tilldelade personaloptioner, skall enligt IFRS 2 periodiseras under intjänandeperioden. Sociala avgifter kommer att redovisas som kostnad under samma intjänandeperioder. Under intjänandeperioden byggs en avsättning upp för de sociala avgifterna. Värdet på denna avsättning och därmed den redovisade kostnaden omvärderas löpande utifrån värde¬utvecklingen på personaloptioner. Om värdet på personaloptioner för redovisningsändamål skulle komma att uppgå till det värde som anges ovan, kommer kostnaden för Styrelse¬program 2009/2015, exklusive sociala avgifter, att i genomsnitt uppgå till ett belopp om knappt 1,4 miljoner kronor per program, vilket för respektive program periodiseras över dess tvååriga intjänandeperiod.

I och med att de 2 531 488 personaloptioner som kan utges under Styrelseprogram 2009/2015 innefattas i den maximala ram som angivits i styrelsens för bolaget förslag till Incitamentsprogrammen 2009/2015, kommer totalkostnaden för Incitamentsprogrammen 2009/2015 och Styrelseprogrammet 2009/2015 inte att överstiga den totalkostnad som angivits i bolagets styrelses förslag rörande Incitamentsprogrammen 2009/2015.

• Bolagsstämman beslutade att högst 3 291 000 av de teckningsoptioner som bolagsstämman beslutade om skall utges till Dotterbolaget för säkerställande av Personaloptionsprogram 2009/2015 ovan, varav 822 750 teckningsoptioner för envar av de fyra beslutade serierna av teckningsoptioner (Serie 2009/2013, Serie 2009/2014, Serie 2009/2015 och Serie 2009/2016:II), skall kunna ianspråktas för säkerställande av bolagets förpliktelser enligt Styrelseprogram 2009/2015 och att Dotterbolaget därmed skall vara berättigat att överlåta eller eljest förfoga över dessa teckningsoptioner för fullgörande även av de förpliktelser som följer av Styrelseprogram 2009/2015. Om inte samtliga ovan angivna teckningsoptioner kommer att erfordras för säkerställande av bolagets förpliktelser enligt Styrelseprogram 2009/2015, skall dessa kunna användas för att säkerställa Personaloptionsprogram 2009/2015 enligt ovan. Utspädningseffekten av Styrelseprogrammet 2009/2015 är inkluderad i den sammanlagda utspädningseffekt om cirka 8,3 % av aktierna i bolaget som angivits ovan.

Oskar Ahlberg, Senior Vice President of Communications, IBS AB