• IBX/

IBX etablerar nytt kontor i Storbritannien – rapporterar 35 % tillväxt under 2006

IBX, Europas ledande leverantör av tjänster och lösningar för effektivt inköp, fortsätter att expandera med stärkt lönsamhet. Nettointäkterna under 2006 ökade med nästan 35 % till SEK 251 miljoner (SEK 187 miljoner), varav 6 % kom från förvärvet av tyska Portum AG. Som ett resultat av nyligen ingånga kontrakt med två brittiska företag meddelar nu IBX att företaget öppnar ett nytt kontor i Oxford, Storbritannien, i syfte att bygga upp en stark närvaro på den brittiska marknaden.

IBX förbättrade resultatet före avskrivningar (EBITDA) med 53 % till SEK 23 miljoner (SEK 15 miljoner), och förbättrade resultatet före skatt till SEK 2,0 miljoner (SEK 0,1 miljoner). Förvärvet av tyska Portum AG, ledande leverantör av webbaserade lösningar för strategiskt inköp, har fortgått enligt planerna och har redan visat sig vara ett kraftfullt komplement till IBX verksamhet.

- Under 2006 har vi fokuserat på expansion i Europa, dels genom förvärvet av Portum AG i Tyskland, dels genom nyförsäljning i framför allt Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Investeringen i vår produktportfölj mer än fördubblades och vi har utvecklat vår tekniska plattform avsevärt. Som resultat av investeringarna har vi kunnat ingå långsiktiga kontrakt med viktiga kunder såsom Deutsche Lufthansa AG, Hydro Aluminium, NCC och Cloetta Fazer, säger Hans Ahlinder, koncernchef för IBX.

Sedan bokslutet för 2006 har IBX tecknat avtal med två globala företag inom telekom- och byggbranschen med huvudkontor i Storbritannien. Som ett resultat av dessa samarbeten öppnar nu IBX sitt första kontor i Storbritannien. Hans Ahlinder fortsätter:

- Vår expansion i Europa fortsätter i takt med att våra kunder leder oss ut på nya marknader. Vi är mycket nöjda med att på kort tid ha ingått två stora avtal och förväntar oss att utveckla vår verksamhet i Storbritannien ytterligare. Vår strategi att använda långsiktiga kontrakt med solida kunder som en grund för ytterligare expansion har visat sig vara mycket framgångsrik så här långt. Orderboken för 2007 är redan i nivå med intäkterna för 2006. Det betyder att 2007 också blir ett år med stark tillväxt för IBX.

IBX har verksamhet i åtta europeiska länder och verksamhetslösningar för kunder i 52 (48) länder över hela världen. I slutet av 2006 hade IBX 95 (68) inköpsföretag och 1 846 (1 318) anslutna leverantörsföretag. Vidare hade IBX 227 (161) anställda, med nyrekryteringar som förväntades tillgodose den ökade efterfrågan, och dotterbolag i åtta länder.