IBX i nytt globalt samarbete

IBX, Europas ledande leverantör av tjänster och lösningar för effektivt inköp, inleder ett globalt samarbete med IKEA. Samarbetet omfattar leverans och implementering av en global on demand-lösning för upphandling och inköp. Genom samarbetet beräknas IKEA uppnå omfattande besparingar vid inköp av indirekt material och tjänster, på lokal och global nivå.

Inom ramen för samarbetsavtalet kommer IBX att leverera en komplett on demand-lösning, inklusive IBX eSourcing och IBX eProcurement. IKEA får också tillgång till IBX leverantörsnätverk samt tjänster för upphandling och global implementering. – IKEA har en mycket inköpsintensiv verksamhet och vi ser samarbetsavtalet som en viktig bekräftelse på vår globala kapacitet. Ett prioriterat mål för vårt samarbete är att åstadkomma betydande sänkningar av IKEAs inköpskostnader och jag räknar med att vi inom kort ska kunna påvisa konkreta resultat. Avtalet bekräftar dessutom trenden att stora företag i allt större utsträckning väljer on demand-lösningar för upphandling och inköp, säger Pontus Björnsson, landschef IBX Sverige. IBX on demand-lösningar för upphandling och inköp bygger på den senaste tekniken från ledande programvaruleverantörer. IBX eProcurement baseras på MySAP SRM / EBP från SAP, och IBX eSourcing baseras på Emptoris, som nyligen utnämndes till bästa programvara för elektronisk upphandling av Forrester Research. För ytterligare information kontakta: Pontus Björnsson, landschef IBX Sverige 0701 81 42 04 E-post: pontus.bjornsson@ibx.se Peter Lageson, marknadsdirektör IBX 070 37 55 105 E-post: peter.lageson@ibxeurope.com