IBX ingår globalt avtal med SAP

Stockholm, 6 maj 2009 – IBX, pionjären inom elektroniska inköpssystem och konsulttjänster, meddelade idag att man ingått ett globalt avtal med SAP AG inom BPO (Business Process Outsourcing). Avtalet omfattar samarbete för inköps, betalnings- och avtalshantering. Genom avtalet kommer IBX tjänsteleverans förstärkas genom användandet av SAP-applikationer samtidigt som IBX kompletterar SAPs lösningar med inköpsexpertis. Dessutom har IBX BPO-tjänster kvalificerat sig som ”Powered by SAP”.

Med ”BPO Services Powered by SAP” kommer SAP och IBX att tillhandahålla en marknadsstrategi som är utformad för att hjälpa kunderna sänka deras totala kostnader genom att erbjuda SAP- lösningar med hög tillgänglighet och prestanda där riskerna med outsourcing minimeras. Kombinationen av IBX BPO-tjänster och SAP-applikationer medför en ökad tillförlitlighet för kunderna samt möjlighet att maximera värdet av sina SAP-baserade lösningar.

”Utöver att passa perfekt i IBX framtidsplaner och ytterligare komplettera vår produktportfölj, passar SAPs applikationer våra kunder”, säger Leif Bohlin, koncernchef för IBX. ”Genom att kombinera SAP-lösningar med IBX inköpskunskap och -tjänster kan vi förbättra erbjudandet till våra kunder. Vi ser fram emot ett nära samarbete med SAP som ytterligare förbättrar vårt on-demand erbjudande.”

SAP är marknadsledande inom e-inköps- och e-upphandlingsprogramvara (e-sourcing). IBX inköpsexpertis och outsourcingtjänster kompletterar företagets lösningar. IBX tillhandahåller även konsulttjänster, innovativa programmoduler (IBX Search Engine, IBX Content Platform) samt IBX globala leverantörsnätverk.

SAPs lösningar kan enkelt integreras med den befintliga IBX-miljön samt med kundernas ERP-system. På detta sätt får både befintliga och potentiella kunder tillgång till den bästa inköpsprogram-varan på marknaden, on-demand via IBX, samt tillgång till inköps- och implementeringssexpertis. Genom att följa standardiserade inköpsprocesser kan kunderna uppnå mätbara kostnadsbesparingar.

”IBX tillhandahåller beprövad inköpsexpertis till kunder. Deras tjänster och lösningar används i mer än 90 länder”, säger Christian Baader, vice vd BPO vid SAP. ”Den välförtjänta kvalificeringen ”Powered by SAP” av IBX BPO-tjänster bör ses som ett förtroende för deras tjänsteleverans för nuvarande och framtida kunder. Vi är nöjda över att ingå ett globalt avtal med IBX, som ger våra kunder tillgång till IBX inköpstjänster och som möjliggör för dessa kunder att ta tillvara den stora affärsnytta som dessa tjänster genererar.”

Det globala avtalet med SAP trädde i kraft den 1 april 2009 och omfattar samarbete inom områdena go-to-market, lösningsdesign samt leverans och support:
• Fullständiga inköps- och betalningslösningar baserade på SAP Supplier Relationship Management (SAP SRM) samt e-Sourcing.
• Ny applikation för avtalshantering (Contract Management).
• IBX BPO-tjänster kvalificerade som ”Powered by SAP”.