• IBX/

Lufthansa i fördjupat inköpssamarbete med IBX - blir först i Tyskland med IBX on-demand lösning

IBX, ledande europisk leverantör av tjänster och lösningar för effektiva inköp, tecknar nytt femårsavtal med Deutsche Lufthansa AG. Samarbetet, som omfattar hela Lufthansa koncernen, innehåller leverans av IBX webbaserade on-demand lösning för elektroniska inköp baserat på mySAP SRM (Supplier Relationship Management). Lufthansa blir därmed först i Tyskland att använda IBX eProcurement on-demand för inköp.

Med hjälp av IBX inköpslösning kan Lufthansa utöka sina elektroniska inköp av både direkta och indirekta varor och tjänster. I framtiden kommer Lufthansa att kunna bearbeta upp till 90 procent av inköpsvolymen med hjälp av IBX eProcurement, som omfattar stöd hela vägen från beställning till fakturering. Samarbetet omfattar hela Lufthansa Group och deras dotterbolag.

IBX och Deutsche Lufthansa AG har samarbetat framgångsrikt under många år. I dagsläget använder drygt 6 000 Lufhansa-anställda IBX lösningar i den löpande inköpsverksamheten.

”IBX breda internationella erfarenhet av lösningar för hela inköpsprocessen och tillgången till ett globalt nätverk av leverantörer var viktiga faktorer i vårt beslut att fördjupa samarbetet. Men det avgörande var möjligheten att integrera de innovativa lösningarna från IBX med vår befintliga SAP-miljö med hjälp av mySAP SRM. Tack vare den färdiga on-demand-lösningen slipper vi också investera i utveckling och drift av en intern inköpslösning. Vårt samarbete med IBX innebär att vi nu kan fokusera på att optimera våra inköpsprocesser och minska våra inköpskostnader”, säger Gerold Carl, ansvarig för e-inköp på Deutsche Lufthansa AG.

För IBX innebär det nära samarbetet med Deutsche Lufthansa AG ett viktigt steg i en utökad närvaro på den europeiska marknaden. Ledande internationella företag som Siemens, Deutsche Post, Ericsson, Volvo, IKEA och Skanska använder redan elektroniska inköpslösningar från IBX.

”Vi är stolta över att ha fått möjligheten att fortsätta utveckla det samarbete vi har med Lufthansa och hjälpa dem att implementera effektiva inköpsprocesser. Vi ska förse Lufthansa med verktyg och lösningar för upphandling, inköp och betalning för att företaget ska kunna tillgodogöra sig den outnyttjade potential som finns inom inköp. Samtidigt ska vi se till att kostnaderna för varu- och tjänsteinköp minskar ytterligare. Vårt förvärv av det tyska företaget Portum AG, ledande leverantör av webbaserade upphandlingslösningar i Tyskland, har placerat oss i en position där vi kan erbjuda samtliga kunder ännu mer omfattande lösningar för elektroniska anbudsprocesser och auktioner”, säger Pontus Björnsson, landschef IBX Sverige.