• IBX/

SAS och IBX inleder strategiskt samarbete – effektiva inköp central del i SAS nya strategiplan

Flygbolaget SAS har skrivit på ett femårigt avtal med IBX, Europas ledande leverantör av effektiva inköpslösningar. Avtalet omfattar upphandling och inköp samt stöd vid den nya organisationsutformningen av koncernens inköpsfunktioner, och är en central del i SAS nya strategiplan, Strategi 2011, som syftar till att radikalt förbättra vinstmöjligheterna på långt sikt.

SAS avser öka effektiviteten i sina upphandlings- och inköpsprocesser med hjälp av IBX erfarenhet och breda utbud av tjänster och lösningar. Avtalet omfattar leverans och implementering av eProcurement-portalen som utnyttjar IBX globala leverantörsnätverk samt strategiska upphandlingstjänster genom IBX eSourcing. Dessutom kommer IBX att stödja SAS vid organisationsutformningen av inköpsfunktionerna.

”IBX har marknadens mest omfattande erbjudande när det gäller tjänster och lösningar för effektiva inköp, inklusive stödet vid ny organisationsutformning. Inköp är en av de centrala pelarna i vårt pågående åtgärdsprogram, och genom vårt samarbete med IBX räknar vi med att kunna dra stor nytta av deras omfattande och djupa expertis på området. Det var IBX förmåga att förpacka alla nödvändiga tjänster och lösningar i ett enhetligt erbjudande som gjorde att vi valde IBX", säger Gunilla Berg, finanschef och vice vd på SAS Group.

Ett kraftigt ökat fokus på inköp ställer nya krav på effektiva inköpslösningar. Det finns en klar trend som innebär att stora företag och organisationer oftare väljer on-demandlösningar i stället för att installera program och själva bygga upp de processkunskaper som krävs för att underhålla den egna inköpslösningen. IBX leder utvecklingen inom on-demandlösningar och är därför väl lämpad att uppfylla de höga krav som SAS ställer.

”Vi är mycket stolta över att ha ingått detta samarbete med SAS. Vårt uppdrag är att assistera SAS vid omvandlingen av deras strategiska upphandlingsprocess och att implementera de verktyg som behövs för att omsätta processen i praktisk verksamhet. Jag anser att vi har satt samman en stark modell, enligt samma metoder som vi med framgång har använt hos andra stora kunder i Europa. Det här bevisar att vi verkligen kan leverera effektiva inköpslösningar”, säger Hans Ahlinder, koncernchef IBX.