• IBX/

TDC väljer IBX för att strömlinjeforma sina inköpsprocesser och uppnå besparingar

TDC, Danmarks ledande telekommunikations- och bredbandsleverantör, har ingått ett treårigt avtal med IBX. IBX ska tillhandahålla lösningar för elektroniska inköp och upphandling åt TDC, som ska strömlinjeforma sina inköpsprocesser. Samtidigt får de tillgång till en leverantörsdatabas med mycket bra kvalitet. TDC förväntar sig uppnå besparingar i sina inköp genom att ett färre antal leverantörer ges åtkomst till fler och större beställningar från dem. På detta sätt leder e-inköpslösningen till vinster både för TDC och deras leverantörer.

Med IBX on-demandlösningar vill TDC uppnå högre avtalsefterlevnad, bättre utgiftssynlighet, mindre administration och ett antal mer effektiva inköpsprocesser. Samtidigt förväntar sig TDC att de elektroniska inköpslösningarna förenklar handeln med företagets leverantörer.

”Att det skulle vara enkelt för vår personal att använda sig av de avtal inköpsavdelningen ingått var det främsta målet med e-inköpslösningen. Då passar IBX användarvänliga e-procurement perfekt”, säger Carsten Bryder Rasmussen, vice VD för inköp hos TDC.

I det avseendet är det också viktigt för TDC att ha en så hög avtalsefterlevnad som möjligt, det vill säga att beställa till de volymer som man överenskommits om med leverantörerna.

”Vi kan se till att vi uppnår maximala besparingar i de inköp vi har överenskommit med våra leverantörer om, samtidigt som de utvalda leverantörer får en närmare relation med TDC”, säger Carsten Bryder Rasmussen.

”TDC har högt ställda och tydliga mål för strömlinjeformning av inköpsprocesser. De är ett av de mest ambitiösa företagen i Danmark. Därför är vi extra stolta över att de valt vår on-demandlösning för att nå dessa mål”, säger Pontus Björnsson, Marknadsdirektör, IBX Group.