Thomas Cook väljer IBX för globala inköp

IBX utvidgar sammarbetet med Thomas Cook. Den ledande internationella resegruppen har beslutat sig för att använda IBX eProcurement i hela koncernen. IBX eProcurement är en on-demand-lösning för inköp som är baserad på mySAP SRM (Supplier Relationship Management). IBX tillhandahåller lösningen på flera olika språk, vilket öppnar för en lansering i hela Europa av IBX eProcurement. Med det här avtalet stärker IBX sin position som den ledande europeiska leverantören av tjänster och lösningar för effektiva inköp.

Lanseringen inleddes i Tyskland i början av 2007 och nu utökar Thomas Cook användandet av IBX eProcurement till andra europeiska länder. Lanseringen i Belgien startar i november 2007, och fler länder är inplanerade, bl.a. både Nederländerna och Storbritannien i början av 2008. Därför tillgodoser IBX Thomas Cook med flera språk, som tyska, engelska, franska och nederländska. Totalt kommer ungefär 600 anställda att använda sig av lösningen.

”Efter att ha tittat på flera erbjudanden på marknaden bestämde vi oss för ett samarbete med IBX, tack vare företagets internationella erfarenhet i hela e-inköpsprocessen”, säger Nikolaus Kirner, Vice President Corporate Procurement hos Thomas Cook. ”Kostnadsfördelsanalysen övertygade också oss. Vi kan minska våra inköpskostnader betydligt. En annan avgörande faktor är att den enkelt kan integreras i vår befintliga SAP-miljö.”

Effektivisera hela e-inköpsprocessen

IBX eProcurement är en webbaserad on demand-inköpslösning som bygger på MySAP SRM. Med IBX eProcurement kan inköpsorganisationer effektivisera hela inköpsprocessen genom att automatisera genererandet av rekvisitioner och inköpsorder, minimera datafel och förbättra det automatiska vidarebefordrandet av all dokumentation för godkännanden och inköpsordrar. Lösningen gör inköpsprocessen snabbare, mer kostnadseffektiv, mer användarvänlig och mer responsiv. IBX erbjuder alla nödvändiga tjänster för en komplett e-inköpslansering, inklusive slutanvändarutbildning, innehållsförädling och leverantörsaktivering.

Thomas Cook kommer även att använda sig av andra verktyg från IBX, som IBX eRequest och IBX Statistics. IBX eRequest är en integrerad lösning för affärsupphandling inom inköpslösningen. Med hjälp av verktyget kan kunden ställa frågor och jämföra och betygsätta inkommande leverantörsofferter. IBX Statistics dokumenterar alla affärstransaktioner och presenterar informationen som interaktiva rapporter tillgängliga för användaren.

”Vi är nöjda med det utvidgade partnerskapet och den viktiga roll som vi spelar för Thomas Cook. Det här är ytterligare ett bevis på att stora företag anser att IBX lösning den bästa produkten på marknaden för stora decentraliserade organisationer”, säger Pontus Björnsson, Landschef för IBX Sverige. ”Det globala avtalet gör det möjligt för oss att fortsätta vår expansion i Europa.”