Tuve Johannesson ny styrelseordförande i IBX

Förre Volvochefen Tuve Johannesson efterträder Lars Thunell som styrelseordförande i IBX. IBX grundades av Ericsson, SEB och Investorägda b-business partners under 2000. Verksamheten har expanderat kraftigt sedan starten och idag är IBX Europas ledande leverantör av tjänster och lösningar för effektivt inköp. Omsättningsökningen för 2005 var cirka 60 procent. 2006 har inletts positivt och redan innan årets början överskrider orderboken för 2006 hela omsättningen för 2005.

Tuve Johannesson började sin industriella karriär i Tetra Pak, där han var verksam i flera ledande befattningar i Sverige, Sydafrika, Australien samt Schweiz. 1983 utsågs han till vice VD i Tetra Pak. 1988 blev Tuve Johannesson koncernchef för VME, numera Volvo Construction Equipment, och 1995 utsågs han till VD i Volvo Car Corporation. 2000 lämnade Tuve Johannesson denna befattning för att bli styrelseproffs på heltid. Idag är han, utöver ordförandeskapet i IBX styrelse, ordförande för familjen Hans Rausings stiftelse för industriella investeringar, inkluderande Ecolean International A/S och Chumak. Han är dessutom styrelseordförande i Findus AB samt styrelseledamot i SEB, Swedish Match och Cardo. – Sedan starten för drygt fem år sedan har IBX målmedvetet tagit steg för steg i byggandet av Europas ledande aktör inom inköpsområdet. Idag står företaget på en stabil grund, redo att fortsätta den internationella expansionen. Förvärvet av tyska trimondo och kunderna Deutsche Post och Lufthansa under 2005 var ett viktigt första steg och jag hoppas och tror att min internationella erfarenhet och industriella bakgrund ska komma väl till pass de kommande åren, säger Tuve Johannesson, nybliven styrelseordförande i IBX. Orderboken för 2006 översteg redan vid årets början hela omsättningen om 187 MSEK 2005 och IBX förväntar sig en fortsatt kraftfull organisk tillväxt. – Vi planerar för fortsatt expansion i Europa och jag är övertygad om att Tuve Johannessons erfarenheter från bl a Volvo och Tetra Pak kommer att visa sig mycket värdefulla. Trenden är tydlig. Inköp hamnar allt högre på företagsledningens agenda och efterfrågan på inköpsrelaterade tjänster är stor på samtliga marknader där vi är verksamma. 2005 var ett fantastiskt år för IBX och jag räknar med en fortsatt stark tillväxt 2006. Utöver det framgångsrika förvärvet av tyska trimondo bekräftades vår affärsmodell i strategiska affärer som den med IKEA. Satsningen har fallit väl ut och jag räknar med att våra on demand-lösningar kommer att spela en viktig roll i vår fortsatta tillväxt, säger Hans Ahlinder, CEO IBX. För ytterligare information kontakta: Hans Ahlinder, koncernchef IBX, Tel: +46 70 513 65 79, E-mail: hans.ahlinder@ibx.se Tuve Johannesson, styrelseordförande IBX, Tel: +46 739 50 45 09 E-mail: anna.nissen@ecolean.se Peter Lageson, marknadschef IBX, Tel: +46 70 37 55 105, E-mail: peter.lageson@ibxeurope.com