Kalmar Energi tecknar 3-årsavtal med IC-Potential om Medarbetaranalys med energi-index

Kalmar Energi har efter ett års framgångsrikt samarbete med analys- och programvaruföretaget IC-Potential nu valt att teckna ett 3-årigt avtal. Avtalet omfattar analys av Kalmar Energis medarbetare, där företaget får full tillgång till IC-Potentials moderna verktyg och programvaror. Dessutom kan Kalmar Energi år för år jämföra alla sina resultat med IC-Potentials Energi-index där flera av Sveriges ledande energibolag ingår.

- Det svåraste och viktigaste i en undersökning är efterarbetet, dvs analys och utvecklingsarbete, säger Anna Karlsson, vd på Kalmar Energi. För att underlätta arbetet har IC-Potential utvecklat en intelligent programvara som hjälper oss med analys och även med prioritering av förändringsområden - även på chefsnivå. För att varje chef ska kunna arbeta effektivt med sin grupp är det viktigt att de både får enkel tillgång till sina resultat samt att det är pedagogiskt utformat för att göra det lätt att kommunicera inom gruppen.

Kalmar Energi har en hög målsättning gällande personalen. Anna Karlsson fortsätter:
- Vi tycker att det är viktigt att behandla våra medmänniskor, omgivning och kollegor, som vi själva vill bli behandlade, dvs med ärlighet, öppenhet och förståelse. Varje medarbetare lever efter våra grundläggande värderingar: personligt bemötande, kunnighet, engagemang och pålitlighet. För att medarbetarna ska kunna leva upp till dessa värderingar behöver de också känna att företaget bryr sig om deras arbetsförhållanden och lyssnar på deras åsikter om vad som kan bli bättre. Vi lägger ribban högt när det gäller våra medarbetare. Vår vision är att vara en attraktiv arbetsplats och ha de mest engagerade och kunniga medarbetarna.

IC-Potentials vd Marcos Jorge kommenterar avtalet:
- Det känns mycket inspirerande att utveckla ett långsiktigt samarbete med ett energibolag som har ett så starkt engagemang för att utveckla sina medarbetare och samtidigt målmedvetet tar ansvar för miljöfrågorna. 100 % av deras el levereras och produceras av förnyelsebara energikällor och deras fjärrvärme tillverkas nästan uteslutande av rena biobränslen och spillvärme.