Personalchefsindex (PCI) kvartal 1 2012

Andelen företag som planerar att minska sin personal har nästan fördubblats i kvartal 1

Förväntningarna på den totala sysselsättningen inför kvartal 1 2012, ligger på en svag nettominskning av sysselsättningen. Diagrammet visar tydligt att andelen företag som planerar minska sin personal har nästan fördubblats jämfört med föregående kvartal.

För diagram 1 var vänlig se bilaga!

Den fallande sysselsättningstrenden förstärks

Trenden i Personalchefsindex har varit negativ sedan kvartal 2 2011. Förväntningarna för sysselsättningen för kvartal 1 hamnar nu för första gången på två år på ett negativt värde (-4 %). Försämringarna i ekonomin har skapat osäkerhet och nedskärningarna har gradvis ökat under de senaste kvartalen.

För diagram 2 var vänlig se bilaga!

Offentlig förvaltning har mest negativa förväntningar

Personalchefsindex minskar för 3 av 5 branscher. Parti- och detaljhandel ökar från neutrala förväntningar inför K4, till svagt positiva förväntningar inför kvartal 1 samtidigt som Tillverkningsindustrin ökar från negativa förväntningar till neutrala förväntningar. De största minskningarna av sysselsättningen väntas inom Offentlig förvaltning.

Bransch PC-index 2012K1 PC-index 2011K4 PC-index 2011K1
1. Parti- och detaljhandel 12% 1% 27%
2. Övriga tjänster 11% 21% 27%
3. Byggverksamhet 4% 28% 24%
4. Tillverkning -4% -20% 29%
5. Offentlig förvaltning -18% 7% 48%

Stora företag är klart mer kritiska till den förväntade sysselsättningen

När vi bryter ner resultatet på olika storleksklasser ser vi att Små och Mellanstora företag är fortsatt positiva inför kvartal 1. Det ska dock tilläggas att Personalchefsindex för dessa två grupper är historiskt låga. Stora företag förväntar sig en minskning av sysselsättningen inför kvartal 1.

Storleksklass PC-index 2012K1 PC-index 2011K4 PC-index 2011K1
1. 50-199 anställda 17% 18% 32%
2. 20-49 anställda 15% 9% 16%
3. 200+ anställda -11% 4% 13%

Personalchefer i Norra Sverige är mest negativa till den framtida sysselsättningen

Personalchefer i Norra Sverige förutser en minskning av sysselsättningen under kvartal 1 jämfört med kvartal 4. Södra Sverige står inför en kraftig inbromsning och Östra Sverige tror på ett oförändrat läge.

Region PC-index 2012K1 PC-index 2011K4 PC-index 2011K1
1. Östra Sverige 3% 4% 15%
2. Södra Sverige -1% 14% 19%
3. Norra Sverige -17% -2% 12%

Fakta om IC Potentials personalchefsindex

• Målgrupp: Personalchefer på svenska företag med fler än 20 anställda
  • Metod: Telefonintervjuer med standardiserat frågeformulär
  • 524 personer deltog i undersökningen. Dessa representerar företag med sammanlagt 284 167 anställda.
  • Företagen har tagits ur Statistiska Centralbyråns företagsregister genom slumpvis urval. Urvalet är stratifierat på företagsstorlek, region och bransch. Stora företag (200+ anställda) är något överrepresenterade i urvalet.
  • Urvalsramen omfattar 19 615 företag och 3 216 312 anställda.
  • Undersökningen genomfördes mellan den 28 november och 14 december 2011.

Personalchefsindex, kvartal 2, 2012 kommer att presenteras under april månad.

Personalchefsinex (PCI), är skillnaden i procentenheter mellan andelen personalchefer som tror på en ökning och andelen som tror på en minskning av sysselsättningen i det egna företaget. Positivt index betyder förväntningar på ökad sysselsättning. PCI genomförs inför varje kvartal av analysföretaget IC-Potential i samarbete med Svenska Dagbladet.

För mer information eller för att beställa rapporter kontakta:
Henrik Sandén, Projektledare, henrik.sanden@ic-potential.com
eller 08-410 809 00

Marcos Jorge, VD
henrik.sanden@ic-potential.com eller 08-410 809 00

IC-Potential genomför främst kund- och medarbetarundersökningar till företag som vill jobba med strukturerad, målmedveten och strategisk verksamhetsutveckling. Vi erbjuder avancerade programvaror för realtidsanalys av resultaten inklusive support samt konsulttjänster för djupare analyser. IC-Potential samarbetar med börsnoterade koncerner och mindre nischföretag på svensk och internationell basis, t ex AkzoNobel, Anoto, AtriumLjungberg, Assa, Avanza, Bring CityMail, Europcar, HSB, Metro, Partnertech, Schenker, Stadium och Volkswagen. Läs mer om IC-Potential på www.ic-potential.com