Sveriges personalchefer ger låga betyg till regeringens sysselsättningspolitik

Inför kvartal 2 intervjuade analys- och programvaruföretaget IC-Potential 509 st personalchefer om vilket betyg de ger till regeringens sysselsättningspolitik. Personalchefernas genomsnittsbetyg till hur väl regeringen uppfyller sysselsättningspolitiken är 2,93 på en skala mellan 1 och 5. Genomsnittsbetyget har försämrats från 3,21 inför kvartal 4 2009 och 3,00 inför kvartal 1 2010. Personalcheferna på små företag, inom offentlig förvaltning och byggverksamhet ger lägst betyg till regeringens sysselsättningspolitik.

Varje kvartal genomför analys- och programvaruföretaget IC-Potential intervjuer med ca 500 personalchefer i Sverige. Undersökningarna syftar till att mäta den förväntade utvecklingen av sysselsättningen på arbetsmarknaden och hur stort förtroende personalcheferna har för regeringens sysselsättningspolitik. 509 personalchefer intervjuades på telefon under perioden 1-19 mars. De svarade på frågan, "Hur upplever du att regeringens åtgärder för att öka sysselsättningen på arbetsmarknaden fungerar idag?". Betygskalan går från 1-5, där 1 är "Mycket dåligt och 5 är "Mycket bra". Genomsnittsbetyget visar på en tydlig trendlinje mellan undersökningarna kvartal 4 2009, kvartal 1 2010 och inför kvartal 2 2010. Personalchefernas genomsnittsbetyg för regeringens sysselsättningspolitik minskar från 3,21 inför kvartal 4 2009 till 2,93 inför kvartal 2 2010. För att se tabell, se bifogad PDF! Betygen skiljer sig mellan olika grupper. Lägst betyg ges av personalchefer som är verksamma inom offentlig förvaltning, byggverksamhet och på små företag (20-49 anställda). Högst betyg ger personalchefer som arbetar inom tjänstesektorn. Resultatet kan studeras närmare i sin helhet eller nedbrutet per bransch, region och företagsstorlek. För att beställa rapporten Personalchefsindex - Kvartal 2, 2010 eller övriga frågor kan nedanstående personer kontaktas. Personalchefsindex - Kvartal 3, 2010 kommer att presenteras under juli månad. Fakta om IC Potentials personalchefsindex  Målgrupp: Personalchefer på svenska företag med fler än 20 anställda.  Metod: Telefonintervjuer med standardiserat frågeformulär.  509 personer deltog i undersökningen. Dessa representerar företag med sammanlagt 275 094 anställda.  Företagen har tagits ur Statistiska Centralbyråns företagsregister genom slumpvis urval. Urvalet är stratifierat på företagsstorlek, region och branschtillhörighet. Stora företag fler än 200 anställda är något överrepresenterade i urvalet.  Urvalsramen omfattar 19.247 företag och 3.190 423 anställda.  Undersökningen genomfördes mellan den 1 och 19 mars år 2010.