Sveriges personalchefer har klart ökat förtroendet för regeringens sysselsättningspolitik

Inför kvartal 4 intervjuade analys- och undersökningsföretaget IC-Potential 521 st personalchefer om vilket betyg de ger till regeringens sysselsättningspolitik. Personalchefernas genomsnittsbetyg till hur väl regeringen uppfyller sysselsättningspolitiken har ökat från 3,20 inför kvartal 3 till 3,46 inför kvartal 4. Personalcheferna som arbetar inom små företag och inom byggsektorn ger högst betyg till regeringens sysselsättningspolitik.

Varje kvartal genomför analys- och undersökningsföretaget IC-Potential intervjuer med ca 500 personalchefer i Sverige. Undersökningarna syftar till att mäta den förväntade utvecklingen av sysselsättningen på arbetsmarknaden och hur stort förtroende personalcheferna har för regeringens sysselsättningspolitik.

521 personalchefer intervjuades per telefon under perioden 20 september till 15 oktober. De svarade på frågan, "Hur upplever du att regeringens åtgärder för att öka sysselsättningen på arbetsmarknaden fungerar idag? Bedöm på en skala 1-5, där 1 är mycket dåligt och 5 mycket bra”. Utvecklingen av genomsnittsbetyget mellan tidigare kvartal visar tydligt att den negativa trenden är bruten och inför kvartal 4 ger personalcheferna det högsta kvartalsbetyget sedan mätningarna påbörjades september 2009.

Personalchefernas betyg till regeringens sysselsättningspolitik

För att se tabell, se bifogad PDF!

Personalchefernas förtroende för regeringens sysselsättningspolitik har markant ökat sedan andra kvartalet 2010.  Genomsnittsbetyget  har ökat från 2,9 till 3,5. Andelen positiva betyg (4 och 5) har mer än fördubblats jämfört med andra kvartalet 2010. Nästan hälften, 47% av personalcheferna är nu  positivt inställda, vilket kan jämföras med 21% under det andra kvartalet. Med andra ord ser vi en tydlig positiv trend bland Sveriges personalchefer, under de senaste 6 månaderna, gällande regeringens sysselsättningspolitik.

Total 1. 2. 3. 4. 5. Resultat
Mycket dåligt Ganska dåligt Varken eller Ganska bra Mycket bra
Totalresultat 2009K4 3% 15% 47% 31% 5% 3,21
Totalresultat 2010K1 6% 20% 46% 24% 4% 3,00
Totalresultat 2010K2 8% 17% 54% 18% 3% 2,93
Totalresultat 2010K3 3% 11% 55% 24% 7% 3,20
Totalresultat 2010K4 2% 7% 44% 36% 11% 3.46
Utveckling 2010K3 – 2010K4 -1% -4% -11% 12% 4% 0,26

Betygen skiljer sig mellan olika grupper. Lägst betyg ger personalchefer som är verksamma inom offentlig förvaltning, tjänstesektorn och på medelstora företag (50-199 st anställda). Högst betyg ger personalchefer som arbetar inom små företag(20-49 st anställda) och inom byggsektorn .

Resultatet kan studeras närmare i sin helhet eller nedbrutet per bransch, region och företagsstorlek. För att beställa rapporten Personalchefsindex – inför Kvartal 4, 2010 eller övriga frågor kan nedanstående personer kontaktas.

Personalchefsindex – inför Kvartal 1, 2011 kommer att presenteras under februari månad.

Fakta om IC Potentials personalchefsindex

• Målgrupp: Personalchefer på svenska företag med fler än 20 anställda
  • Metod: Telefonintervjuer med standardiserat frågeformulär
  • 521 personer deltog i undersökningen. Dessa representerar företag med sammanlagt 306 339 anställda