Sveriges personalchefer tror på en löneutveckling på 2,5%

Det svenska analys och programvaruföretaget IC-Potential genomför personalchefsindex varje kvartal. Inför kvartal 3 intervjuades 505 st personalchefer. Dessa fick förutom frågor om sysselsättning, även svara på löneutvecklingen 12 månader framåt. Lönerna förväntas öka med 2,5% i genomsnitt.

Högst löneökning förväntas inom byggbranschen

505 personalchefer intervjuades per telefon under perioden 23 maj till 23 juni. På lönefrågan svarade de på vilka löneökningar de förväntar sig i det egna företaget de kommande 12 månaderna. 83% av personalcheferna hade en uppfattning i frågan och den genomsnittliga löneökningen förväntas bli 2,5%. Högst löneökning förväntas inom byggbranschen, 2,8% och lägst inom offentlig förvaltning, 2,3%

För diagram var vänlig se figur 1 i bilaga!

3 av 5 förväntar löneökningar mellan 2 till 3%

Lönespridningen visar att 1 av 5 personalchefer förväntar en löneökning på mindre än 2% . 3 av 5 förväntas få ett lönepåslag på mellan 2 till 3 % och nästan 1 av 5 bedömer att de får en löneökning på mellan 3 och 4%.

För diagram var vänlig se figur 2 i bilaga!

De positiva förväntningarna i sysselsättningen fortsätter inför kvartal 3, 2011

Förväntningarna på sysselsättningen är positiva även inför kvartal 3 2011. En ökad nettosysselsättning väntas, även om förväntningarna är något lägre jämfört med kvartal 2. Personalchefsindex (PCI) inför kvartal 3 är +25 % och ligger 4 procentenheter lägre än inför kvartal 2 2011.

Minska

Oför-ändrat

Öka

PCI *

Förväntningar 2010K3

Förväntningar 2010K4

Förväntningar 2011K1

Förväntningar 2011K2

Förväntningar 2011K3

Utveckling 2011K2– 2011K3 (%-enheter)

+6%

+2%

Samtliga branscher förväntas utveckla sysselsättningen i positiv riktning

Samtliga branscher tror på en positiv utveckling av sysselsättningen inför kvartal 3 2011. Offentlig förvaltning är dock den enda bransch som ser en positiv utveckling av PCI mellan kvartal 2 och kvartal 3 2011. Tillverkning och Detaljhandeln tror på en avmattning.

Bransch

PC-index 2011K2

PC-index 2011K3

Utveckling

%-enheter

1. Byggverksamhet

2. Övriga tjänster

3. Tillverkning

4. Parti- och detaljhandel

5. Offentlig förvaltning

Fasta anställningar ökar inom tjänstesektorn

Diagrammet nedan visar en jämförelse mellan förväntningarna på den totala sysselsättningsutvecklingen, blå linje och den förväntade andelen visstidsanställningar (inhyrd personal, vikariat och projekt), grå linje. Bryter vi ner resultatet per undergrupp (bransch, storlek och region) kan vi se att Tjänste sektorn i högre grad kommer att öka de fasta anställningarna, medan byggsektorn i högre grad kommer att öka sina tillsvidareanställningar.

För diagram var vänlig se figur 3 i bilaga!

Fakta om IC Potentials personalchefsindex

Personalchefsindex(PCI), är skillnaden i procentenheter mellan andelen personalchefer som tror på en ökning och andelen som tror på en minskning av sysselsättningen i det egna företaget. Positivt index betyder förväntningar på ökad sysselsättning. PCI genomförs inför varje kvartal av analysföretaget IC-Potential i samarbete med Svenska Dagbladet.

• Målgrupp: Personalchefer på svenska företag med fler än 20 anställda
  • Metod: Telefonintervjuer med standardiserat frågeformulär
  • 505 personer deltog i undersökningen. Dessa representerar företag med sammanlagt 267 287 anställda.
  • Företagen har tagits ur Statistiska Centralbyråns företagsregister genom slumpvis urval. Urvalet är stratifierat på företagsstorlek, region och bransch. Stora företag (200+ anställda) är något överrepresenterade i urvalet.
  • Urvalsramen omfattar 19 733 företag och 3 199 569 anställda.
  • Undersökningen genomfördes mellan den 23 maj och 23 juni.

Personalchefsindex, kvartal 4, 2011 kommer att presenteras under oktober månad.

För mer information eller för att beställa rapporter kontakta:

Henrik Sandén, Projektledare, henrik.sanden@ic-potential.com

Erik Dahlberg, Analytiker, erik.dahlberg@ic-potential.com

Marcos Jorge, VD, marcos.jorge@ic-potential.com eller 08-410 809 00

IC-Potential genomför främst kund- och medarbetarundersökningar till företag som vill jobba med strukturerad, målmedveten och strategisk verksamhetsutveckling. Vi erbjuder avancerade programvaror för realtidsanalys av resultaten inklusive support samt konsulttjänster för djupare analyser. IC-Potential samarbetar med börsnoterade koncerner och mindre nischföretag på svensk och internationell basis, t ex AkzoNobel, Anoto, AtriumLjungberg, Avanza, BringCityMail, Europcar, HeidelbergCement, HSB, IDG, KPA, MerckSerono, Metro, NCC, Partnertech, Roche, Schenker, SPP, Stadium och Volkswagen.
Läs mer om IC-Potential på http://www.ic-potential.se