Butiker uppmuntrar till en god handling i samarbete med Röda Korset

Report this content

I ett nytt samarbete tillsammans med Röda Korset vill landets 432 ICA Supermarket-butiker underlätta för kunder och medarbetare att göra en god handling. Samarbetet, som är en del av ICAs 100-års jubileum, innebär både en insamling av pengar och uppmuntran till engagemang genom att ge av sin tid.

Insamlingsprojektet, som går under namnet En god handling, är ett gemensamt initiativ där alla 432 ICA Supermarket-butiker över hela Sverige kan delta. Syftet är att engagera både butiker och kunder att skänka pengar och att främja samhällsengagemang genom den lokala ICA-butiken eller rödakorskretsen på orten. Initiativet startar vecka 12 och kommer pågå under hela 2017 och är en del i ICAs 100 års firande.

– Tillsammans med Röda Korset, butiker och kunder vill vi skapa handlingskraft för att samla in pengar och även skapa mötesplatser som bidrar till ett inkluderande samhälle. En god handling betyder att göra gott för någon annan. Idén bygger på att många små initiativ tillsammans kan ge ett stort resultat, säger Kalle Fahlin, affärsområdeschef ICA Supermarket.

Under året kommer det finnas utvalda varor där en del av varans pris går direkt till Röda Korset och dessutom kan man skänka bidrag via gåvokort i butiken eller via Swish. Engagemanget handlar om att ge av sin tid genom en konkret handling. Det kan till exempel vara i form av läxhjälp eller språkundervisning. Det är den lokala ICA-butiken och rödakorskretsen som tillsammans tar fram idéer på den lokala orten. På vilket sätt folk engagerar sig kommer därför skilja från ort till ort.

Vi vill underlätta för folk att engagera sig och samarbetet med landets Supermarketbutiker är ett sätt för oss att nå ut i folks vardag. Denna insats är ett bra sätt för Röda Korset att samordna en nationell insamling som också inkluderar lokalt engagemang. Genom denna typ av samarbeten kan vi nå en bred målgrupp, säger Magnus Lundén, enhetschef för Kretsinsamling och second hand på Röda Korset.

Pengar som samlas in centralt under kampanjen kommer att gå till Röda Korsets nationella verksamhet med fokus på social delaktighet som till exempel språkundervisning och läxhjälp.

ICA har haft ett samarbete med Röda Korset sedan 1999. Initiativet En god handling kommer pågå under hela 2017 och förhoppningen är att det engagemang som skapas blir långsiktigt på den lokala orten. Se ica.se/supermarket/en-god-handling/ för mer information.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2017 är det 100 år sedan ICA-idén, fria handlare i samverkan, föddes. Det firar ICA under vinjetten ”ICA 100 år och framåt” Bakom firandet står ICA-handlarnas Förbund och Sveriges ICA-handlare, ICA Gruppen och ICA Sverige. Läs mer på ica.se/ica100.

Taggar: