• ICA Banken/

Stora skillnader i hur kvinnor och män väljer att spara - okunskap ett möjligt skäl till den ekonomiska klyftan

Report this content

Svenskarnas två mest använda sparformer är aktiefonder och sparkonto utan ränta. Men vem som väljer vilken skiljer sig åt. En ny Sifoundersökning, genomförd på uppdrag av ICA Banken, visar att kvinnor är mindre benägna att spara i aktie- och blandfonder och att en del av förklaringen till varför kan ha att göra med upplevd bristande kunskap. Konsekvensen kan bli allvarlig då många missar chansen till en god avkastning på sitt sparande.

Svensken sparar i genomsnitt 3726 kronor varje månad och många väljer sparformer som kan få pengarna att växa över tid, visar undersökningen. Nästan hälften (45 procent) av alla svarande uppger att de sparar i aktiefonder och drygt en tredjedel (34 procent) använder sig av blandfonder. Men, det visar sig att det finns en betydande skillnad mellan män och kvinnor när det kommer till sparande. Kvinnor väljer nämligen, oftare än män, sparformer som genererar ingen eller liten avkastning, som t.ex. sparkonto utan ränta.

Hälften (51 procent) av alla kvinnor uppger att de använder sig av sparformen sparkonto utan ränta, medan siffran för män är drygt en tredjedel (37 procent). En liknande skillnad återfinns i sparformen aktiefonder vilket är populärast bland männen (51 procent) medan endast en tredjedel (38 procent) av alla kvinnor sparar i denna form. Vardagsekonomen Magnus Hjelmér är oroad men inte överraskad av undersökningsresultatet.

- Att kvinnor, i större grad än män, väljer sparformer med liten eller ingen möjlighet till ränta-på-ränta effekten är inte förvånande, då tidigare studier kommit fram till liknande resultat. Men, att skillnaden mellan män och kvinnor fortfarande är så stor är oroande eftersom en stor del av Sveriges befolkning missar chansen att skapa en pengamaskin och chansen att förbättra sin privatekonomiska situation, säger Magnus Hjelmér, Vardagsekonom på ICA Banken.

Undersökningen visar också på att dryga fjärdedelen (26 procent) av alla kvinnor uppger att de inte förstår hur det fungerar när man sparar på börsen, detta jämfört med männen, där endast 14 procent uppger att de inte vet hur börsen fungerar. Detta menar Magnus kan vara en förklaring till varför sparformerna skiljer sig åt mellan män och kvinnor.

- När man inte vet hur något fungerar är det naturligt och sunt att man har en försiktig inställning till det. Men just i detta fallet kan det få betydande konsekvenser, särskilt för kvinnors privatekonomi då de går miste om en bra möjlighet att få sina pengar att växa, säger Magnus Hjelmér, Vardagsekonom på ICA Banken.

För att utbilda och försöka minska diskrepansen mellan könen kopplat till sparande och börsen tipsar Magnus om hur man enklast och tryggast går tillväga.

Magnus tips för att komma igång med sparandet på börsen

• Börja smått - När du drar igång ditt sparande - sikta då på att börja i en liten skala, särskilt om det är första gången. Det ger dig tid att lära dig hur det fungerar utan att du tar några större risker. När du väl kommit i gång kan du trappa upp din sparsumma.
  • Investera i bolag du känner igen - Jag rekommenderar nybörjare att investera i bolag som de känner igen eller är intresserade av. Detta för att man då vanligtvis brukar ha en viss koll för hur det går för bolaget. När du gjort investeringar och känner dig mer bekväm kan du våga ge dig på andra bolag, då rekommenderar jag att söka vidare på internet efter fler tips om sparande och potentiella bolag att investera i, var bara noga med att dubbelkolla dina källor.
  • Håll rutiner - En av de viktigaste delarna i sparandet är att vara konsekvent och hålla dina rutiner. Det vill säga att inte tumma på hur mycket du sparar. Försök att spara samma summa varje månad. Det gör att det tillslut blir en ny rutin. För att göra det ännu enklare kan du sätta ditt sparande på autogiro.
  • Belöna dig själv - När du kommit i gång med ditt sparande se då till att belöna dig själv längs vägen. Om du satt upp delmål under ditt sparande, fira då när du väl nått dem - det är du värd!

För den som vill få bättre koll på sin vardagsekonomi och hur man lägger upp den ger Magnus fler tips som du hittar på: https://www.icabanken.se/vara-tips/

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, och de pengar som placeras i en fond kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
icabanken.se, icagruppen.se

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på 1 002 intervjuer bland svenska allmänheten i Sifos riksrepresentativa Sverigepanel. Datainsamlingen gjordes i mars 2021.

Taggar: