Hur ser påvens dolda agenda ut?

Report this content

Den kontroversielle tyske författaren Alan Posener kommer till Bok- och biblioteksmässan i Göteborg i september. Där berättar han öppet om vad han anser vara påvens dolda agenda.

Med hjälp av citat från tal, böcker och artiklar visar Posener hur påven ända sedan sin tid som kardinal Ratzinger målmedvetet arbetat för en samhällsomdaning i stor skala. Genom att förringa förintelsen, ifrågasätta Darwin och angripa nutida företeelser som jämställdhet och pluralism kämpar han för en återgång till det intellektuella och politiska klimat som rådde före upplysningen. En kristen fundamentalism fullt jämförbar med den islamistiska, hävdar författaren.

För intervjuer, kontakta Tiina Nevala, PR- och informationsansvarig på Forma Books.

tiina.nevala@formapg.se

Alan Posener har tidigare varit redaktör på den tyska dagstidningen Die Welt och skriver nu om politik och samhällsfrågor för Welt am Sonntag. Han är en av Tysklands mest inflytelserika bloggare, och har även gett ut monografier om John F Kennedy, William Shakespeare, John Lennon och Jungfru Maria.

I Påvens korståg visar han bland annat hur påvens konservativa hållning i frågor som rör homosexualitet, abort och skilsmässa har mött kritik från såväl kristet som icke-kristet håll. Med sitt kontroversiella uttalande om att kondomer inte är någon lösning på aids stack påven ännu en gång ut hakan och skapade rubriker.

Men hans utspel ska inte ses som enstaka händelser, utan som led i en långsiktig strategi – en strategi med syfte att underminera det moderna samhället. Det menar Alan Posener som i sin skarpt kritiska bok beskriver det han kallar Vatikanens dolda agenda.

Påvens korståg utkom på Ica Bokförlag i april 2011.

För mer information och intervjubokningar – vänligen kontakta: Tiina Nevala, PR- och informationsansvarig Mail tiina.nevala@formapg.seTel 728 24 14

Nu kan du beställa recensionsexemplar och ladda hem pressmaterial på webben. Gå in på http://www.formabooks.se/Press/

Ica Bokförlag ingår i Forma Books tillsammans med B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag.

Forma Books är en del av Forma Publishing Group AB.

Taggar: