Hakon Invest tar ytterligare ett steg mot börsnotering

Report this content

På ICA Förbundet Invest ABs (Hakon Invest AB) bolagsstämma i Västerås på onsdagen togs ett antal beslut som är en förutsättning för den planerade börsnoteringen av bolaget. Besluten omfattade bl.a. val av ny styrelse (se presentation nedan), namnändring till Hakon Invest, ny bolagsordning för att bredda verksamheten samt ny aktiestruktur med C-aktier och stamaktier, av vilka de sistnämnda avses marknadsnoteras.

-- Vi vill säkra en långsiktigt gynnsam ägarstruktur. Genom att börsnotera aktien får vi en väl fungerande handel och en marknadsmässig prissättning, och vi kan även bredda ägarkretsen, säger Claes-Göran Sylvén, VD för Hakon Invest. -- Idag handlas aktien endast internt bland de 3.400 aktieägarna, som tillsammans äger 25 procent i Hakon Invest. En börsnotering ger oss även tillgång till kapitalmarknaden för eventuellt framtida kapitalbehov. I samband med den planerade noteringen kommer huvudägaren ICA-handlarnas Förbund, som idag äger 75 procent i Hakon Invest, att sälja upp till åtta procentenheter av sitt innehav. Därmed kommer upp till 13 miljoner ytterligare aktier att bli tillgängliga för gamla och nya aktieägare, såväl institutioner som allmänheten. -- Vi arbetar nu intensivt vidare för att säkerställa att vi uppfyller alla de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Vi vill vara väl förberedda. Sen ska också marknadsläget vara det rätta, säger Claes-Göran Sylvén. -- Vi vill inte låsa oss vid någon exakt tidpunkt i dagsläget, men jag ser det som rimligt att Hakon Invest är noterat inom ett år. Hakon Invest AB äger 40 procent av aktierna i ICA AB samt 100 procent av Forma Publishing Group (f d ICA Förlaget). Dessutom har bolaget, som är obelånat, cirka 2,5 miljarder SEK i likvida medel, som successivt kommer att investeras i företrädesvis onoterade handelsinriktade företag. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - För information kontakta: Claes-Göran Sylvén, VD Hakon Invest AB, via 08-585 50 551 Anders Hallgren, informationschef Hakon Invest AB, 08-585 50 266 Läs mer om Hakon Invest AB på hemsidan: www.hakoninvest.se Presentation av styrelsen i Hakon Invest AB Lars Otterbeck, Norrtälje, styrelseordförande, har ett förflutet som VD och Koncernchef inom D & D Dagligvaror AB (nuvarande Axfood). Lars har även varit VD och koncernchef i Alecta Pensionsförsäkring under åren 2000-2004. Lars är också ordförande i Näringslivets Börskommitté och ledamot i styrelserna för Lindex, Ainax, Aberdeen Property Investors och Söderberg & Partners. Anders Fredriksson, Lidköping, vice styrelseordförande, är styrelseordförande i huvudägaren ICA-handlarnas Förbund. Anders är också ICA-handlare i ICA Kvantum Hjertbergs i Lidköping. Cecilia Daun Wennborg, Stockholm, har en gedigen bakgrund inom Skandia. Cecilia var till april 2005 tillförordnad VD i Skandiabanken där hon fortfarande är styrelseledamot. Tidigare har Cecilia varit Sverigechef för Skandia, VD för SkandiaLink samt ekonomi- och administrativ chef för SkandiaLink. Jan–Olle Folkesson, Göteborg, är idag styrelseordförande i sjätte AP-Fonden och i ett antal andra bolag. Jan-Olle har en bred erfarenhet från styrelsearbete, men också från ICA i egenskap av VD för ICA EOL under åren 1986-1990 samt VD för ICA Företagen 1990-1991. Stig Lundström, Göteborg, är ICA-handlare i MAXI ICA Stormarknad, Torslanda Göteborg. Stig Lundström är vice ordförande i huvudägaren ICA-handlarnas Förbund. Stig har tidigare varit styrelseordförande i AB Lindex, Affärshälsan i Göteborg AB, vice ordförande i Ellos och ledamot i Stena Line. Olle Nyberg, Tierp, ICA-handlare i ICA Kvantum, Söderhamn. Olle Nyberg är styrelseledamot i huvudägaren ICA-handlarnas Förbund. Jan Olofsson, Stockholm, är idag bankdirektör och chef för Förvärv och Fusioner inom Handelsbanken Capital Markets. Jan har varit verksam med företagstransaktioner inom Handelsbanken sedan 1992. Innan dess var han bl.a. vice koncernchef för Esselte. Jan är styrelseordförande i Arkitektkopia AB, Silva Sweden AB och Init AB.