Ny försäkringstjänst för ökad transparens och trygghet

ICA Försäkring presenterar idag en ny digital tjänst som både underlättar för konsumenter att få en överblick av sitt totala försäkringsinnehav och gör det enkelt att jämföra olika försäkringar med varandra. Tjänsten ”Försäkringsutmanaren” ska öka transparensen i försäkringsbranschen genom att ge konsumenter mer makt och kunskap kring sina försäkringar, för att fler på så vis ska kunna göra aktiva och välgrundade val.

Den nya tjänsten, ”Försäkringsutmanaren”, som är framtagen i samarbete med ICAs innovationshub ICAx, ger användaren en total översikt över alla de försäkringar man har, oavsett försäkringsbolag. Användaren loggar in med BankID och kan sen jämföra och utvärdera det egna försäkringsskyddet med ICA Försäkrings alternativ. Förutom pris jämförs även innehåll baserat på Konsumenternas Försäkringsbyrås betyg.

- Många konsumenter upplever fortfarande att det är svårt att jämföra och se över sina försäkringar. Det är precis det vi vill råda bot på med Försäkringsutmanaren. Vanliga prisjämförelsetjänster ger inte den samlade överblick som konsumenterna behöver. Som konsument måste man kunna känna sig trygg, både med att man har ett fullgott försäkringsskydd och att man inte betalar mer än man behöver, säger Caroline Farberger, vd på ICA Försäkring.

Nyligen genomförde ICA Försäkring en undersökning tillsammans med Novus som bland annat visade att 29 procent av svenskarna är osäkra på vad som ingår i de egna försäkringarna och att var fjärde svensk mellan 18 och 29 år inte vet vilket eller vilka bolag man har försäkringar hos. Undersökningen visade också att mer än hälften (54 procent) av de tillfrågade sällan eller aldrig ser över sina försäkringar.

Med tjänsten ”Försäkringsutmanaren” vill ICA Försäkring hjälpa konsumenterna att se över sina befintliga försäkringar. Något som i förlängningen leder till en bättre och tryggare vardagsekonomi för konsumenterna.

- På andra områden, som till exempel jämförelser av bolåneräntor, har man kommit längre när det gäller öppenhet och transparens och med den här tjänsten hoppas vi kunna bidra till att driva på den utvecklingen även när det gäller försäkringar. Vi som försäkringsbolag har ett stort ansvar för att öka transparensen på marknaden, så att kunderna kan göra mer aktiva val som bygger på kunskap. Kundernas trygghet måste komma i första rummet, fortsätter Caroline Farberger.

Om tjänsten

• Användaren loggar enkelt in med BankID och får då en total översikt av det egna försäkringsinnehavet, oavsett hos vilka bolag försäkringarna finns.
  • I tjänsten finns också en möjlighet att få hjälp och rådgivning runt det egna försäkringsskyddet, samt möjlighet att jämföra sina befintliga försäkringar med ICA Försäkrings alternativ. Då jämförs inte bara pris utan även kvalitet samt vilka tilläggsförsäkringar man har. Produktjämförelsen är en direkt spegling av Konsumenternas Försäkringsbyrås jämförelse, en oberoende aktör som erbjuder vägledning om bank och försäkring.
  • En annan skillnad mot traditionella prisjämförelsetjänster är att de inte jämför med vad användaren har för försäkring idag utan de jämför bara försäkringar användaren inte har.
  • Om man vill byta försäkring kan man göra det direkt i tjänsten på ett nytt betydligt enklare sätt där person- och objektsuppgifter hämtas automatiskt. ICA Försäkring hjälper även till med uppsägning av användarens gamla försäkring när den löper ut.
  • ”Försäkringsutmanaren” finns tillgänglig på icaforsakring.se och kan användas av alla, oavsett vilket försäkringsbolag man har idag eller om man är kund hos ICA Försäkring eller inte.
  • Tjänsten är framtagen av ICA Försäkring i samarbete med ICAs innovationshub ICAx.

Se bifogat faktablad för ytterligare siffror från Novus-undersökningen.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av ICA Försäkring. Den bygger på 1 019 intervjuer bland svenska allmänheten i Novus riksrepresentativa Sverigepanel. Datainsamlingen gjordes i oktober 2019.