Tre av tio är osäkra på vad som ingår i försäkringen

Många har dålig koll på sina försäkringar och okunskapen är störst bland unga. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av ICA Försäkring. 29 procent av svenskarna är osäkra på vad som ingår i de försäkringar man har tecknat, och var fjärde person mellan 18 och 29 år uppger att de inte vet vilket eller vilka bolag man har försäkringar hos idag.

Det är inte alltid lätt att ha en överblick över sina försäkringar och veta om man har ett fullgott skydd eller inte. I en undersökning gjord av Novus på uppdrag av ICA Försäkring uppger tre av tio svenskar att de är osäkra på vad som faktiskt ingår i deras försäkringar. Endast 17 procent är helt säkra på vad som ingår i försäkringen. Trots detta känner sig majoriteten trygg med att man har det försäkringsskydd som behövs.

Resultaten visar också att endast ett fåtal svenskar utvärderar sitt försäkringsskydd löpande. Över hälften (54 procent) uppger att de sällan eller aldrig ser över sina försäkringar.

De flesta försäkringstagare är trygga med att de kommer få en skälig ersättning om olyckan är framme. Samtidigt är det oroväckande att så pass många har så lite kunskap om sitt försäkringsskydd då det kan få stora ekonomiska följder.
Att se över sina försäkringar då och då ska vara lika naturligt som att se över bolånen, säger Caroline Farberger, vd på ICA Försäkring.

Stora kunskapsskillnader mellan åldrarna – unga har sämst koll
I undersökningen framgår att unga generellt har sämre koll på sina försäkringar. Var fjärde 18-29 åring vet till exempel inte vilket eller vilka bolag man har försäkringar hos idag. Bland de äldre åldersgrupperna ligger motsvarande siffra på mellan en till tre procent.

13 procent av alla unga i Sverige uppger också att de är mycket osäkra på hur mycket de betalar för sina försäkringar. Detta kan jämföras med åldersgruppen 50 till 79 år där endast fyra procent inte har koll på vad försäkringen kostar.

Det vilar ett stort ansvar på oss i branschen att öka transparensen och göra det enklare för kunderna att förstå vad man betalar för. Konsumenterna måste kunna känna sig trygga med sina försäkringar och att de svarar upp mot de behov man har, fortsätter Caroline Farberger.

Yngre försäkringstagare är även sämre än äldre på att kontinuerligt se över och utvärdera försäkringen. Drygt var fjärde person mellan 18-29 år säger att de aldrig ser över sina försäkringar och 39 procent uppger att de gör det sällan.

Undersökningens resultat i korthet (se även bifogat faktablad för ytterligare resultat från undersökningen):

• Tre av tio svenskarna (29 procent) är osäkra på vad som ingår i de försäkringar man har idag.
  • Majoriteten är trygga att de har det försäkringsskydd som behövs. Var tredje svensk (33 procent) uppger att man känner sig helt trygg.
  • Över hälften av svenskarna (54 procent) uppger att de sällan eller aldrig ser över sina försäkringar. Bland unga uppger var fjärde person att de aldrig ser över sina försäkringar.
  • Unga har generellt sämre koll på sina försäkringar. Var fjärde person mellan 18 och 29 år uppger att de inte vet vilket eller vilka bolag man har försäkringar hos idag. 13 procent av alla unga uppger också att de är mycket osäkra på hur mycket de betalar för sina försäkringar.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av ICA Försäkring. Den bygger på 1 019 intervjuer bland svenska allmänheten i Novus riksrepresentativa Sverigepanel. Datainsamlingen gjordes i oktober 2019.

Taggar: