10 finalister kan vinna ICAs Entreprenörspris 2024

För sjunde året i rad delas ICAs Entreprenörspris ut till entreprenörer som verkar i ICA-handlarnas anda, och som genom sitt företagande gjort Sverige bättre. Nu är årets finalister klara – fem i kategorin Årets lokala hjälte och fem i Årets lokala hjälte Junior, som utmärker en ung entreprenör upp till 25 år.

ICA består av cirka 1500 fristående ICA-handlare som känner sitt samhälle, människorna som bor där och har en ICA-butik som ortens självklara knytpunkt. Det är i deras anda ICA Entreprenörspris delas ut, och syftar till att uppmärksamma andra entreprenörer som bidrar. Det kan handla om att skapa nya jobb, öka den lokala stoltheten eller att locka besökare till orten. Priset i juniorkategorin, som nu delas ut för fjärde gången, riktar sig mot unga entreprenörer upp till 25 år som med stort engagemang kämpar för sin affärsidé och som fungerar som inspirerande exempel i sina samhällen.

Bland nomineringarna från hela landet har tio finalister valts ut, som tillsammans täcker ett brett spektrum av olika branscher. Nina Jönsson, VD för ICA-gruppen, är ordförande i Entreprenörsprisets jury och leder arbetet framåt.

–Vi på ICA tycker att det är närheten som är storheten, och just därför känns det extra roligt att få hylla entreprenörer som gör skillnad i sin egen närhet. Årets finalister är ett bevis på hur långt man kommer med lokalt engagemang, smart företagande och hjärta för sitt närområde. Jag är väldigt imponerad av dem, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen och ordförande för Entreprenörsprisets jury.

Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor för vardera kategori, och vinnaren utses genom en öppen omröstning på www.icagruppen.se och av en jury bestående av Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen, Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, Shervin Razani, multientreprenör och känd från SVTs Draknästet samt Henrik Andreasson, ICA-handlare Maxi ICA Stormarknad Mellbystrand.

Här är samtliga finalister:

Årets Lokala Hjälte

Josefin Mörk, Emil Oldmark och Henrik Svensson, Hudiksvall, Ystegårn Café & Bistro

För nio år sedan slogs dörrarna till Ystegårn Café & Bistro upp för första gången. Allt började som ett helgöppet sommarcafé, då det unga paret Emil Odmark och Josefin Mörk bestämde sig för att abonnera en K-märkt hälsingegård från 1700-talet – en av få så kallade fyrbyggda hälsingegårdar som finns kvar i Sverige. Idag är Ystegårn ett av Hälsinglands mest besökta utflyktsmål, och har utökats med allt ifrån konserter och kultur till boende, butiker och restaurang.

Annika Rydman, Umeå, Granö Beckasin

För 20 år sedan stod Annika Rydman och hennes vänner i Granö inför en kritisk tid när bygdens skola hotades av nedläggning. Med gemensamma krafter lyckades de rädda skolan, men insåg snabbt att det var en temporär lösning på ett större problem – hur man skulle säkerställa Granös långsiktiga överlevnad. Vännerna bestämde sig för att starta en verksamhet inom besöksnäring, och såg potential i en liten camping vid Umeälvens strand. Det blev startskottet för vad som idag är Granö Beckasin: en eko-destination för natur- och kulturturism som lockar besökare från hela världen.

Sara Wennerqvist, Sandviken, Wild Nordic

För Sara Wennerqvist var det kärleken till djur och natur som fick henne att starta Wild Nordic 2015. Med en bakgrund som naturskribent, fotograf och guide på Norra Ishavet ville hon få fler att upptäcka naturen i Gästrikland. Grundtanken i verksamheten är att sprida kunskap om ekologi, kännedom om natur, biologisk mångfald och miljöfrågor. Förutom att erbjuda unika upplevelser strävar Wild Nordic också efter att inspirera och engagera genom ideella initiativ, som Naturfokus, där barn får utforska och lära sig om naturen.

Saleh Karrani, Ali Khalil och Shafik Muwanga, Stockholm, Miljonbemanning

När Saleh Karrani, Ali Khalil och Shafik Muwanga växte upp i Stockholmsförorten Alby på 1990-talet, var det i en miljö präglad av arbetslöshet. Vännerna upplevde att många omkring dem hade svårt att få jobb, trots rätt kvalifikationer och utbildningar. En idé om en inkluderande arbetsmarknad föddes, och resan till det som idag är Miljonbemanning påbörjades – ett bemanningsföretag som strävar efter en rättvis arbetsmarknad.

Tinna Berg & Anna Bäckman, Kalmar, Bäckman & Berg

Efter att ha arbetat tillsammans i 13 år stod Tinna Berg och Anna Bäckman inför ett vägval: att stanna kvar på sin arbetsplats trots kommande förändringar, eller våga satsa på sin gemensamma dröm – att starta företag. Fyra år senare driver Tinna och Anna den framgångsrika resebyrån Bäckman & Berg mitt i Kalmar – med fokus på personligt bemötande, nätverk och lokal förankring.

Årets lokala hjälte - Junior

Ida Nordström, Strängnäs, Energy Effective Solutions

Trots sina blotta 25 år har Ida Norström lång erfarenhet i elbranschen. När det var dags för praktik i högstadiet frågade hon sin granne som hade en elektrikerfirma och på den vägen bar det – hon valde att utbilda sig till elektriker. När hon senare gav sig in i branschen upptäckte hon ett gap i marknaden. Samtidigt som fler blev intresserade av elbilar och solceller, saknades det lokala elinstallatörer med rätt inriktning. Det blev startskottet för Energy Effective Solutions – en elektrikerfirma med ambitionen om att förändra branschen till det bättre.

Emil Falk, Gnosjö, WindowGlass Recycling

Allt började med ett besök på Gnosjös återvinningscentral. Emil Falk, då 18 år gammal, fick reda på att det svåraste materialet att återvinna idag är fönsterglas. Då glaset sitter ihop med en fönsterram av trä eller aluminium sorteras det ofta som deponi och grävs ned i marken. Emil funderade på en lösning, och idén till företaget WindowsGlass Recycling föddes –  en ny typ av maskin som förenklar återvinningen av fönsterglas.

Albin Ljudén och Victor Olsmats, Uppsala, Bivaxfabriken

När Albin Ljudén och Victor Olsmats gick sista året på gymnasiet i Uppsala bestämde de sig för att storsatsa på

sitt UF-företag, som tillverkade återvinningsbara dukar av bivax. Målsättningen var att ta sig till SM i UF-företagande. Att de året därefter skulle komma hem med en silvermedalj var inget de kunde tro – inte heller att Bivaxfabriken fyra år senare skulle ha 50 000 kunder och omsätta nästan 10 miljoner kronor.

Ali Taleb och Samer Taleb, Vivalla, One4Tech

När cykel efter cykel blev stulen i vänskapskretsen, började Vivalla-tonåringen Ali Taleb undersöka hur stort problemet med cykelstölder är. Han upptäckte att det är Sveriges vanligaste egendomsbrott, och insåg att det behövs en säkrare lösning för att skydda cyklar än vanliga lås. Det blev startskottet på det som idag är One4Tech – ett företag som utvecklar smarta cykelparkeringar och digitala cykelställ för offentliga miljöer – med kunder över hela landet.

Julia Sjöberg, Elin Sjöberg, Klara Kristiansson och Saga Mäkimattila, Lövnäs, Lövnäs musteri

Allt började sommaren 2015 med ett experiment i trädgården. Julia Sjöberg, Elin Sjöberg, Klara Kristiansson och Saga Mäkimattila – då endast 12, 11, 9 och 8 år gamla – bestämde sig för att tillverka saft från en överbliven fläderbuske. Resultatet blev lyckat, och de började knacka dörr för att sälja sin saft hos grannarna. En ny affärsidé var född, och snart utökades produktionen till flera typer av saft och glögg.

Rösta på dina favoriter (icagruppen.se)

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se