Avyttring av Forma Publishing slutförd

ICA Gruppens försäljning av Forma Publishing Group har idag slutförts. Avyttringen beräknas inte ge upphov till någon resultateffekt för ICA Gruppen, men slutlig köpeskilling ska fastställas efter överlåtelsen.

Den 28 augusti meddelades att Forma Publishing Group säljs till den danska mediekoncernen Egmont. I en separat affär avyttrades branschtidningarna Icanyheter och Market till ICA-handlarnas Förbund. Affären var bland annat villkorad av Konkurrensverkets godkännande, vilket nu har lämnats. Idag, den 3 oktober, har överlåtelsen av verksamheterna till köparna genomförts.

Avyttringen beräknas inte ge upphov till någon resultateffekt för ICA Gruppen, men slutlig köpeskilling baseras på överlåtelsevärden som ska fastställas efter överlåtelsen. Den slutliga köpeskillingen förväntas vara klar inom cirka 30 dagar.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen 3 oktober, 2014, kl 08.45.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se