Boden-baserade Tegelbrukets Hantverksmejeri vinner ICAs Entreprenörspris

Av 200 nominerade från hela Sverige står det nu klart att vinnarna av ICAs Entreprenörspris är hemmahörande i Boden. Årets lokala hjälte 2022 är Tegelbrukets Hantverksmejeri, med ägarna Emma och Sebastian Gröndal.

Emma Sebastian Grndal Vinnare ICAs Entreprenrspris 2022
ICAs Entreprenörspris delas ut till företagare som verkar i ICA-handlarnas anda, och som med hjälp av driv och entreprenörskap påverkar sitt närområde till det bättre. ICAs Entreprenörspris delas ut i två kategorier: Årets lokala hjälte och Årets lokala hjälte junior.

– Med nära 1300 fria butiker så brinner vi på ICA för entreprenörskap. Det är nu femte året i rad som vi delar ut entreprenörspriset och varje år slås jag av hur många engagerade entreprenörer det finns runt om i Sverige och hur de med själ och hjärta lyckas få sina närområden att blomstra. Inte minst är årets lokala hjältar väldigt goda exempel på detta, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen och juryns ordförande.

Några som är sinnebilden av företagare med lokalt engagemang är Emma och Sebastian Gröndal som driver Tegelbrukets Hantverksmejeri. När pandemin satte stopp för deras matbaserad eventverksamhet bestämde sig paret för att ändå göra någonting av den glassmaskin som redan köpts in. Med mjölk från en bonde i närheten, bär från Mockträsk och ett brinnande intresse för mathantverk, började de sälja glass i bägare direkt till privatpersoner. Snart ringlade sig långa köer och kunder åkte tidigt på morgonen för att få chans att prova deras hantverksglass.

Sedan våren 2021 huserar Tegelbrukets Hantverksmejeri i sin egen fabrik och produkterna finns numera hos återförsäljare runt om i Norrbotten. Förutom nöjda kunder och en blomstrande verksamhet belönas nu paret med ICAs Entreprenörspris i kategorin Årets lokala hjälte. Juryns motivering lyder:

“Emma och Sebastian Gröndal har med Tegelbrukets Hantverksmejeri bevisat sig vara sanna entreprenörer. Med ett brinnande engagemang för en levande landsbygd och det lokala företagandet, har de blivit en framstående aktör i Boden. När produkterna säljs hos återförsäljare runt om i Norrbotten är de enbart baserade på råvaror från närområdet, och återspeglar ett väl fungerande samarbete med lokala producenter.”

Paret fick reda på att de hade tagit hem priset när Sebastian överraskades av Daniel Andersson från ICA Kvantum i Luleå, och blev både överrumplade och glada över utmärkelsen:

– Vi har lagt ner så mycket tid på att komma dit vi vill, och bara att bli uppmärksammad genom en nominering är en vinst i sig. Att sen gå hela vägen och kamma hem priset… Jag är helt mållös – och otroligt tacksam. Idag står vi i fabriken och packar varje enskild bägare för hand. Den här vinsten gör att vi kan köpa en maskin som underlättar arbetet lite, säger Sebastian Gröndal.

Vinstsumman är 100 000 kr i respektive kategori, och vinnarna har utsetts genom en öppen omröstning och av en jury bestående av Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Anna-Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, Sara Wimmercranz, medgrundare till riskkapitalbolaget Backing Minds och känd från SVTs Draknästet samt Lovisa Skoog, ICA-handlare på ICA Nära Djurgårdsgatan.

Emma och Sebastian har många och stora planer framåt. De har precis lanserat en ny del av verksamheten som de kallar för “Legoglasseriet” – den mest närodlade glassen som marknaden kan erbjuda. Idén är lika originell som enkel och går ut på att kunderna tar med sig bär från egna trädgårdar, kommer med ett önskemål och några timmar senare kan de hämta upp sin helt unika glass från Tegelbruket. Till sommaren öppnar de flera glasskiosker i egen regi, och produktionen går redan på högvarv inför förberedelserna. På sikt vill de expandera till hela Sverige med sin unika glass och sitt Legoglasseri, och målet är att det även i frysdiskarna i södra Sverige ska finnas blåbärsglass som smakar som “en nyplockad näve blåbär” och jordgubbsglass som smakar som en sommardag.

Vinnare i den andra kategorin, Årets lokala hjälte junior, är Nybrobaserade AXD Sweden, med grundaren Azad Ali.

För mer information:
ICA Gruppens presstjänst