De vinner ICAs Entreprenörspris 2024

För sjunde året i rad delas ICAs Entreprenörspris ut för att hylla företagare som gör skillnad för sitt närområde. Priset delas ut i två kategorier, och nu står det klart att årets vinnare är resebyrån Bäckman & Berg i Kalmar, samt Bivaxfabriken i Uppsala – som gör återanvändbara bivaxdukar.

ICAs Entreprenörspris delas ut till företagare som verkar i ICA-handlarnas anda, och som genom entreprenörskap påverkar sitt närområde till det bättre. Priset delas ut i två kategorier: Årets lokala hjälte och Årets lokala hjälte junior, som utmärker en entreprenör upp till 25 år. Utifrån hundratals nominerade från hela Sverige står det nu klart att årets vinnare är Bäckman & Berg i Kalmar, och Bivaxfabriken i Uppsala.

– Entreprenörspriset tar avstamp i ICA-idén, föreningen av enskilt driv och samlad kraft – där närheten är storheten och där våra fria handlare samarbetar för att främja lokalt entreprenörskap. Bäckman & Berg har genom lokal samverkan lyckats etablera ett starkt företag mitt under pandemin, medan Bivaxfabriken utmärker sig genom en innovativ produkt och sitt starka hållbarhetsengagemang, säger Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen och juryns ordförande.

Årets lokala hjälte går till Anna Bäckman och Tinna Berg med resebyrån Bäckman & Berg i Kalmar. Efter 13 år som kollegor beslutade Anna och Tinna sig för att förverkliga sin dröm och starta en egen resebyrå. Knappt hade de slagit upp dörrarna förrän pandemin och det globala reseförbudet trädde i kraft. Men trots utmaningar valde duon att fortsätta sin verksamhet, och idag är företaget både uppskattat och framgångsrikt. Med 11 anställda och en omsättning på 100 miljoner kronor, hjälper Bäckman & Berg varje år Kalmarborna att hitta sina drömresor.

– Att först och främst bli utvald av en så pass namnkunnig jury, bland många nominerade, känns overkligt men fantastiskt! Det känns extra hedrande att vinna denna utmärkelse av ICA Gruppen, som trots sin storhet står för lokalt engagemang och entreprenörskap. Det är med otrolig stolthet och lycka vi tar emot detta fantastiska pris, säger Anna Bäckman och Tinna Berg.

Årets lokala hjälte junior går till Albin Ljudén och Victor Olsmats med Bivaxfabriken i Uppsala. När Albin och Victor gick sista året på gymnasiet i Uppsala bestämde de sig för att storsatsa på sitt UF-företag, som tillverkade återanvändbara dukar av bivax. Med hjälp av lokalt skördat bivax experimenterade de fram olika typer av dukar, och tillslut fann de det – ett hållbart alternativ till plastfolie. Idag har Bivaxfabriken över 50 000 kunder och omsätter runt 10 miljoner kronor.

–Att bli årets lokala hjälte junior betyder förstås väldigt mycket. Med ICAs starka närvaro känns det som ett pris för hela Sverige. Att vi dessutom jobbar med en hållbar produkt inom just mat & kök gör att det känns ännu roligare att just ICA uppmärksammar och ger bekräftelse på vårt hårda arbete, säger Albin Ljudén och Victor Olsmats.

Vinstsumman är 100 000 kronor i respektive kategori och vinnarna har utsetts genom en öppen omröstning och av en jury bestående av Nina Jönsson, vd ICA Gruppen, Tove Jarl, vd Ung företagsamhet, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, Shervin Razani, multientreprenör och känd från SVTs Draknästet samt Henrik Andreasson, ICA-handlare Maxi ICA Stormarknad Mellbystrand.

Juryns vinnarmotiveringar:

-Bäckman & Berg-

Årets lokala hjälte tilldelas Tinna Berg och Anna Bäckman, som med sitt Bäckman & Berg har visat hur långt man kommer med lokal samverkan, smart företagande och ett hjärta för sitt närområde. Pandemi och motgångar till trots har de satt Kalmar på kartan i resebranschen, och visat på värdet av att anlita en lokal resebyrå.

-Bivaxfabriken-

Årets lokala hjälte junior tilldelas Albin Ljudén och Victor Olsmats, som i sin Bivaxfabrik skapar en innovativ produkt som underlättar minskad plastanvändning. Med ett starkt driv och skicklig marknadsföring har man inte bara framgångsrikt ökat intresset för produkten, utan också skapat ett aktivt engagemang i sitt närområde.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se