Delårsrapport januari – mars 2014

Bra start på året för ICA Gruppen
I ICA Gruppens koncernredovisning ingår ICA AB som ett helägt dotterbolag från och med den 27 mars 2013 då förvärvet av Aholds aktier i ICA AB slutfördes.

Första kvartalet 2014 i sammandrag
Jämförelsesiffrorna är proforma och visar första kvartalet 2013 som om ICA och Hakon Invest hade varit konsoliderade.

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 23 509 Mkr (23 644) under första kvartalet, en minskning med 0,6 procent. Justerat för valutaförändringar ökar nettoomsättningen med 0,3 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

• Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 528 Mkr (483), en ökning med 9,3 procent jämfört med föregående år.

• Rörelseresultatet uppgick till 528 Mkr (304).

• Periodens resultat uppgick till 299 Mkr (4).

• Resultat per aktie uppgick till 1,50 kronor (0,09).

Händelser efter periodens utgång

• ICA Gruppen har tecknat avtal om att avyttra innehavet i Kjell & Company. Reavinsten beräknas uppgå till ca 440 Mkr under andra kvartalet 2014.

Press- och analytikermöte
Onsdagen den 7 maj 2014 kl 10.00 arrangerar ICA Gruppen ett press- och analytikermöte på Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm. VD Per Strömberg och tf CFO Merlin Poljak presenterar delårsrapporten.

Mötet webbsänds och går att följa på www.icagruppen.se/investerare. Det finns också möjlighet att ringa in på tel. 08-50 55 64 74.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Strömberg, VD ICA Gruppen,
tel. +46 10 422 50 05

Merlin Poljak, tf CFO ICA Gruppen,
tel. +4610 422 18 43

Frans Benson, IR ICA Gruppen,
tel. +46 8-561 50 020

Pernilla Grennfelt, IR ICA Gruppen,
tel. +46 8-561 50 111

ICA Gruppens presstjänst,
tel +46 10 422 52 52

Informationen i denna delårsrapport är sådan som ICA Gruppen ska offentliggöra enligt lagen om Värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 7 maj 2014 kl 07.00. Rapporten är ej granskad av bolagets revisorer.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 400 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även de helägda portföljbolagen Forma och inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera, Hemtex och Kjell & Company. För mer information se www.icagruppen.se