Ekologiska sortimentet fortsätter att växa

ICA Gruppen presenterar idag hållbarhetsrapporten för andra kvartalet 2015. Rapporten går igenom viktiga händelser och insatser inom miljö, kvalitet, etisk handel, hälsa och samhällsengagemang.

– Det är nu tre år sedan vi började med en kvartalsvis rapportering av vårt hållbarhetsarbete, som ett led att både öka transparensen och förbättra strukturen för uppföljning. Men det är ändå inte rapporteringen som är det viktigaste utan vad vi faktiskt når för resultat. Här finns mycket att glädja sig åt. Tack vare ett långsiktigt och målinriktat arbete inom bland annat energi, köldmedia, transporter och tjänsteresor har vi uppnått en ordentlig minskning i utsläpp av växthusgaser. Vår ekologiska försäljning fortsätter också att öka, delvis tack vare ett utökat sortiment av ICAs egna varor, säger Per Strömberg, VD ICA Gruppen AB.

Läs mer om bland annat:
• Utveckling av det ekologiska sortimentet
Under andra kvartalet ökade försäljningen av ICA Sveriges ekologiska sortiment ur de svenska ICA-butikerna med 58 (62) procent jämfört med motsvarande period föregående år. Samtidigt fortsatte utvecklingen av nya ekologiska varor, bland annat genom lansering av ett antal nya produkter inom ”I love eco”-konceptet.

• Kraftigt ökad inlämning av överblivna läkemedel
Apotek Hjärtats kampanj för att öka inlämningen av överblivna läkemedel till närmsta apotek resulterade under första och andra kvartalet 2015 i att inlämningen ökade med hela 42 procent.

• 150 000 nedladdningar av appen ”ICA hälsorabatt”
För att uppmuntra till en daglig dos vardagsmotion lanserade ICA Sverige i slutet av förra kvartalet appen ICA hälsorabatt. Genom appen registreras alla rörelser under dagen – och för varje avverkad kilometer ges sedan rabatt på utvalda varor. Appen har sedan den lanserades laddats ner mer än 150 000 gånger.

• ICA Gruppens hållbarhetsrapportering prisad
I början av juni tilldelade FAR (Föreningen Auktoriserade Revisorer) ICA Gruppen ett hedersomnämnande i tävlingen ”Bästa Hållbarhetsredovisning”. Senare samma månad tilldelades ICA Gruppen även ett hedersomnämnande i MiljöRapportens granskning ”Börsens Bästa Hållbarhetsredovisning”.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 20, augusti, 2015, kl 8:00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt det delägda portföljbolaget Hemtex. För mer information se icagruppen.se