Extra bolagsstämma i ICA Gruppen AB (publ)

Aktieägarna i ICA Gruppen AB (publ), organisationsnummer 556048-2837, kallas till extra bolagsstämma torsdagen den 3 februari 2022, kl. 10.00 på bolagets huvudkontor Kolonnvägen 20, Solna. Inregistreringen startar kl. 9.30.

INFORMATION MED ANLEDNING AV CORONAVIRUSET

Till följd av Covid-19-pandemin har ICA Gruppen beslutat att vidta försiktighetsåtgärder i samband med den extra bolagsstämman. Åtgärderna syftar till att bolagsstämman ska kunna genomföras med lägsta möjliga risk för aktieägare, anställda och andra intressenter. Aktieägarna uppmanas att följa myndigheternas rekommendationer och ta ansvar för att förhindra smittspridning. Aktieägare som känner sig oroliga för smittspridning, tillhör någon riskgrupp, misstänker smitta eller har befunnit sig i ett riskområde uppmanas att inte närvara personligen utan delta via ombud. Det kommer inte att förekomma några kringarrangemang eller serveras någon förtäring eller dryck. Anföranden begränsas till ett minimum och antalet närvarande representanter från bolaget begränsas.

Bolaget kommer att följa händelseutvecklingen och eventuella nya rekommendationer noga varför formatet för bolagsstämman kan komma att ändras med kort varsel.

Bakgrund

Murgröna Holding AB (publ) (”Murgröna”) har informerat ICA Gruppen om att Murgröna innehar aktier motsvarande mer än 90 procent av aktierna och rösterna i bolaget samt begärt att styrelsen sammankallar en extra bolagsstämma för att behandla de ärenden som framgår av förslaget till dagordning. Murgröna har vidare låtit meddela att bolaget avser att återkomma med förslag till beslut avseende punkterna 8–11 i den föreslagna dagordningen senast i samband med den extra bolagsstämman.

Aktieägare som vill delta i bolagsstämman ska

dels vara registrerade i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 26 januari 2022,

dels anmäla sin avsikt att delta i bolagsstämman senast fredagen den 28 januari 2022 via bolagets webbplats, www.icagruppen.se, eller skriftligen under adress ICA Gruppen AB (publ), Extra bolagsstämma, c/o Euroclear Sweden AB, Box 191, 101 23 Stockholm, eller per telefon till 08-402 90 40, under vardagar mellan kl. 09.00 och 16.00.

Vid anmälan ska namn, person-/organisationsnummer, adress samt telefonnummer uppges. Aktieägare som önskar medföra biträden, dock högst två, ska lämna uppgift om detta i sin anmälan. Till anmälan bör även i förekommande fall, t.ex. för juridisk person, bifogas fullständiga behörighetshandlingar som registreringsbevis eller motsvarande.

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier genom bank eller annan förvaltare måste hos förvaltaren begära att föras in i aktieboken hos Euroclear Sweden AB för att kunna delta i bolagsstämman (rösträttsregistrering). Förvaltaren måste ha genomfört rösträttsregistreringen hos Euroclear senast fredagen den 28 januari 2022. Aktieägare måste därför kontakta sin förvaltare i god tid och rösträttsregistrera sina aktier i enlighet med förvaltarens instruktioner.

Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av aktuellt registreringsbevis för den juridiska personen bifogas. Fullmakten ska vara daterad. Fullmaktens giltighetstid får vara högst fem år från utfärdandet om det särskilt anges i fullmakten. Anges ingen giltighetstid gäller fullmakten i högst ett år från utfärdandet. Kopia av fullmakt och eventuellt registreringsbevis bör i god tid före bolagsstämman skickas till ICA Gruppen AB (publ), Extra bolagsstämma, c/o Euroclear Sweden AB, Box 191, 101 23 Stockholm. Fullmaktsformulär finns tillgängliga hos bolaget och på bolagets webbplats www.icagruppen.se.

Anmälningar som mottas i tid kommer att bekräftas genom utsändande av inträdeskort som ska uppvisas vid entrén till stämmolokalen, jämte eventuell fullmakt och övriga behörighetshandlingar.

Ärenden och förslag till dagordning

1. Bolagsstämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av sekreterare samt två justeringsmän att jämte ordföranden underteckna protokollet
  6. Prövning av om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad
  7. Beslut om ändring av bolagsordningen
  8. Beslut om fastställande av antalet styrelseledamöter
  9. Beslut om fastställande av styrelsearvode
  10. Val av styrelseledamöter
  11. Beslut om avskaffande av valberedning
  12. Bolagsstämmans avslutande

Framlagda beslutsförslag

P 2         Murgröna föreslår Claes-Göran Sylvén som ordförande vid stämman.

P 7         Murgröna föreslår att styrelsegränserna i § 6 i bolagets bolagsordning ändras så att styrelsen ska kunna utökas med ytterligare en ledamot, varvid bestämmelsen får följande lydelse:

”§ 6

Styrelsen skall, utöver de ledamöter som enligt lag kan komma att utses av annan än bolagsstämman, bestå av lägst fem (5) och högst elva (11) ordinarie ledamöter.”

För beslut i enlighet med Murgrönas förslag krävs att beslutet biträds av aktieägare representerande minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Handlingar och ytterligare information

Murgrönas fullständiga förslag framgår ovan. Fullmaktsformulär kommer att finnas tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats www.icagruppen.se senast tre veckor före stämman. Kopior av handlingarna sänds kostnadsfritt till aktieägare som så begär med angivande av postadress. Sådan begäran kan tillställas ICA Gruppen AB (publ), Att. Styrelsens sekreterare, Box 4075, 169 04 Solna.

Aktieägare har vid bolagsstämman, om styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, rätt till upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen samt bolagets förhållande till annat koncernföretag.

Per dagen för denna kallelse finns 201 146 795 aktier och röster i ICA Gruppen AB (publ). Bolaget innehar inga egna aktier.

Personuppgifter
Personuppgifter som hämtats från aktieboken, anmälan om deltagande i bolagsstämman samt uppgifter om ombud och biträden kommer att användas för registrering, upprättande av röstlängd för bolagsstämman och, i förekommande fall, stämmoprotokoll.

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till www.icagruppen.se/dataskydd.

Stockholm i december 2021

ICA Gruppen AB (publ)

Styrelsen

To English-speaking shareholders: The notice to attend the Extraordinary Shareholders’ Meeting is available in English on https://www.icagruppen.se/en.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se