Giedrius Bandzevicius ny vd för Rimi Baltic – Edgar Sesemann går i pension

ICA Gruppen har idag utsett Giedrius Bandzevicius till ny vd för Rimi Baltic. Han efterträder Edgar Sesemann som efter 14 år på Rimi, och totalt 23 år inom ICA Gruppen, valt att gå i pension. Giedrius Bandzevicius är idag landschef för Rimi i Litauen, en roll han haft sedan 2017.

−Jag är väldigt glad över att få välkomna Giedrius Bandzevicius som ny vd för Rimi Baltic. Giedrius har varit en viktig del i Rimi Litauens starka utveckling de senaste åren och jag ser fram emot att jobba tillsammans med honom i ICA Gruppens koncernledning, säger Per Strömberg, vd på ICA Gruppen.

−Samtidigt vill jag rikta ett varmt tack till Edgar Sesemann. Edgar tog över Rimi Baltic i en tuff tid mitt i finanskrisen. Under Edgars tid har Rimi utvecklats mycket väl, både försäljnings- och lönsamhetsmässigt. Med sitt stora detaljhandelskunnande har Edgar gjort Rimi Baltic till ett av de baltiska ländernas mest framgångsrika detaljhandelsföretag, säger Per Strömberg.

Rimi Baltic består idag av 283 helägda butiker plus 20 e-handelsstationer i de tre baltiska länderna. Sammanlagt omsatte Rimi Baltic 16 373 mkr år 2020.

−Jag uppskattar möjligheten från ICA Gruppen och det är med stolthet jag efterträder Edgar som ny vd för Rimi Baltic. Med ett starkt varumärke, hög kvalitet på produkter och service och inte minst ett team med erfarna och engagerade kollegor är vi väl positionerade för att växa Rimi Baltic kommande år, säger Giedrius Bandzevicius tillträdande vd på Rimi Baltic.

Giedrius Bandzevicius kommer att arbeta parallellt med Edgar Sesemann under november och december fram till Edgars sista arbetsdag den 31 december 2021 då Giedrius Bandzevicius också tillträder ICA Gruppens koncernledning.

−Jag vill rikta ett stort tack till alla fantastiska kollegor på Rimi Baltic och hela ICA Gruppen för 23 fantastiska år tillsammans. Det engagemang och driv jag känt under mina år i Rimi Baltic är grunden för den framgångsresa vi haft och som jag känner mig väldig trygg i nu kommer att fortsätta under Giedrius ledning, säger Edgar Sesemann avgående vd på Rimi Baltic.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

www.icagruppen.se