Hans Mosesson slutar som ICA-Stig

Efter mer än 13 år och 512 filmer lämnar nu Hans Mosesson rollen som ICA-Stig. ICA kommer fortsätta med reklamkonceptet och inom kort kommer en ny skådespelare ta över som ICA-Stig.

Reklamfilmerna om en ICA-handlare och hans butik började sändas i december 2001 och blev redan 2007 utnämnd till den längsta reklamserien i historien av Guiness Rekordbok. Hans Mosesson hade huvudrollen redan i den första filmen.

– Vårt reklamkoncept med filmer om handlaren Stig och hans ICA-butik har roat kunderna och marknadsfört ICA sedan 2001 och vi planerar att fortsätta med det under en lång tid framåt. Hans Mosesson har i allra högsta grad bidragit till att göra filmerna så älskade och vi är mycket tacksamma för hans insats, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige.

ICA och Hans Mosesson har gemensamt beslutat att nu är ett bra tillfälle att avsluta det rekordlånga samarbetet.

– ICA vill hålla på med konceptet längre än vad jag vill och nu uppstod ett fönster när det passade att byta skådespelare för rollen. Jag kommer fortsätta att arbeta som skådespelare och detta öppnar nya möjligheter för mig, säger Hans Mosesson.

Den sista filmen med Hans Mosesson i rollen som ICA-Stig sänds söndag den 1 februari klockan 21:01 på TV4. Då presenteras också efterträdaren.

Filmen där Hans berättar om att han slutar finns här;

Fakta om ICAs reklamfilmer
Antal sända filmer: 512
Reklambyrå: King
Nuvarande ensemble: Hans Mosesson, Paul Tilly, Joanna Eriksson, Magnus Skogsberg Tear, Mats Melin
Första sända reklamfilm: December 2001
Priser: ICAs reklamkoncept har bland annat belönats med 5 guldägg, 1 titanägg och 100 wattare för långsiktig varumärkesvård.

ICAs kanal med filmerna på YouTube: https://www.youtube.com/user/ica/videos?flow=grid&view=0&sort=p

För kontakt med Hans Mosesson, telefon: 070-718 28 89

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se