ICA-butikernas försäljning i september 2018

Försäljningen i ICA-butikerna steg med 1,6 procent i september 2018 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1,0 procent.

September 2018 Januari – september 2018
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 2 842 1,4% 0,1% 26 863 3,5% 2,6%
ICA Kvantum 2 230 2,7% 1,9% 20 966 4,2% 3,2%
ICA Supermarket 2 806 0,1% 0,1% 26 724 2,7% 2,8%
ICA Nära 1 415 3,4% 3,3% 13 515 4,8% 5,0%
Total 9 294 1,6% 1,0% 88 068 3,6% 3,2%

Under september 2018 uppgick försäljningen i ICA-butikerna till 9 294 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 1,6 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-september 2018 uppgick försäljningen till 88 068Mkr, en ökning med 3,6 procent jämfört med i fjol.

ICA Gruppen bedömer att kalendereffekten för september månad uppgår till -1,6%.

Per den 30 september uppgick antal ICA-butiker till 1 284. Butiksförsäljningen för oktober publiceras den 9 november 2018 kl 08:45.

För samtliga publiceringsdatum 2018, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/investerare/kalender